Vi är många, från alla partier, som har kämpat för detta under flera år och visst är vi utomordentligt stolta över att det är Alliansregeringen som faktiskt levererar.
När den nya delen av stambanan äntligen byggs handlar det om en investering på 30 miljarder kronor! Detta möjliggör för fler, snabbare och mer punktliga transporter av både passagerare och gods på järnväg, vilket i sin tur skapar bättre förutsättningar för jobb och tillväxt.
I Alliansens infrastruktursatsning för de kommande åren ingår också en mycket stor satsning på drift och underhåll av järnvägsnätet. Det innebär att Trafikverket nu får medel för att långsiktigt åtgärda brister i systemet och det till en nivå som verket har begärt. Något som är av största vikt för en ökad tillförlitlighet och kapacitet i järnvägsnätet. Dubbelspåret mellan Järna och Linköping blir en av de viktigaste infrastruktursatsningar för utvecklingen i Östergötland som någonsin gjorts. Satsningen är dessutom av stor vikt för det nationella tågsystemet och en nyckelinvestering för en vidgad Stockholms- och Mälarregion. Successivt bygger vi nu bort flaskhalsarna på södra stambanan.
I SJ:s tidning Kupé kunde vi i början av september läsa att östgötarna är Sveriges flitigaste tågresenärer. Antalet resenärer som pendlar mellan Norrköping, Linköping och Stockholm är dessutom stadigt ökande. Vi är inte bara Sveriges flitigaste tågresenärer utan också miljösmarta. Kupé har räknat ut att en tågresa Norrköping-Stockholm innebär ett koldioxidutsläpp på 0,00034 kilo per person, medan motsvarande resa med bil förbrukar 16 kilo. Det gör oss redan till miljöhjältar och med Ostlänken på plats kan fler ställa bilen.
Byggstart för Ostlänken är beräknad till 2017. I Östergötland har planeringsarbetet och förberedelserna pågått under flera år och berörda kommuner, landsting och regionala organ har gjort mycket stora ansträngningar för att investeringen skulle kunna färdigställas. Men när tiderna var som mörkast under finanskrisen var det inte många som trodde på projektet. Med en skakig omvärld och osäker ekonomisk framtid var ett så stort beslut inte aktuellt. Men tack vare ordning och reda i statsfinanserna och en motståndskraftig svensk ekonomi har vi möjliggjort denna kraftfulla satsning för att skapa ett robust och modernt järnvägsnät för det tjugoförsta århundradet.
Att Ostlänken nu byggs är som sagt av stor betydelse för den regionala utvecklingen. Arbetsmarknadsförstoringen med fler tågpendlare förutsätter en modern järnväg som är snabb och dessutom pålitlig. Vi i alliansen vill inte bara att människor ska ha ett arbete utan vi gör det också möjligt att ta oss till och från arbetet på ett bekvämt och snabbt sätt. Alliansen är att lita på.