Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Lyssnar nån på Forsberg?

Problemen är välkända. Inställda tåg, trasiga tåg, insnöade tåg, urspårade tåg, kraftigt försenade tåg, frusna passagerare, förbannade passagerare, förlorade intäkter, ökade kostnader och snart utslitna medarbetare.  I går bjöd SJ:s vd Jan Forsberg in till presskonferens.

Foto: Leif R Jansson / SCANPIX

Norrköping2010-02-23 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Alla var där. Tågen engagerar. I vart fall när de inte går som de ska. Ska du avgå? frågade en reporter när Forsberg var klar med sin genomgång på presskonferensen. Det skulle inte Forsberg. Det politiskt mest intressanta var att Jan Forsberg svarade "det vill jag inte kommentera" när han fick frågan om han hade förtroende för kommunikationsminister Åsa Torstensson. SJ AB ägs av staten. Torstensson är - kan man säga - en av de nuvarande ägarna. Under presskonferensen var Forsberg tydligt kritisk mot "politikerna"- vilket i det här fallet är synonymt med ägarna. Sverige är näst sämst i Europa på underhåll av järnvägen, sa Forsberg. Rälsen räcker heller inte till. Tågtrafiken har ökat kraftigt men ny räls att åka på lyser med sin frånvaro. Det skulle vara möjligt att uppfatta Forsbergs kritik som ett sätt att försöka släta över SJ:s problem genom att skylla dem på någon annan. Det fanns vissa sådana tendenser i SJ-chefens presskonferens. I huvudsak var dock Forsbergs kritik relevant. Staten äger nämligen inte bara SJ. Banverket ingår i statens portfölj. Banverket har ansvar för räls, signaler, bangårdar, växlar och kontaktledningar. Staten äger även Jernhusen AB. Det bolaget äger och förvaltar de flesta av järnvägsstationerna. Verksamheten för SJ och alla andra tågoperatörer påverkas givetvis av hur Banverket och Jernhusen sköter sina åtaganden. Bristande snöröjning, frusna växlar, nedisade kontaktledningar, strejkande signaler och låsta stationer som stänger ute frusna och väntande passagerare, gör förstås inte tågföretagens arbete lättare. Jan Forsberg kan aldrig komma undan sitt ansvar för SJ:s tågtrafik. Förr eller senare - troligen förr - lär ägarnas Åsa Torstensson få svara på frågan om hon har förtroende för sin vd Forsberg. Svarar hon "inga kommentarer" så kan Forsberg börja fundera på vart nästa resa ska gå. Åsa Torstensson får i sin tur vänta på väljarnas kommentarer i valet i höst. Jag har en känsla av att många tågresenärer bland väljarna inte är helt nöjda med hur Torstensson skött sitt ägarskap av räls, växlar, stationer och signaler.
Läs mer om