Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Kvinnopräster på museum

Foto: privat

Norrköping2009-03-26 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
I en utställning på Arbetets museum - inrymt i Sveriges vackraste industribyggnad: Strykjärnet i Motala ström - berättar sju prästvigda kvinnor om sina erfarenheter. I en serie röda skåp har föremål, texter, fotografier, filmklipp och ljudinspelningar från de sju kvinnornas liv samlats. Här porträtteras bland andra Elisabeth Djurle Olander, en av de tre första kvinnorna som vigdes 1960, den första kvinnan vigd till biskop, Christina Odenberg och Anna Kuoksu, en ung kvinna från Kiruna som nu är utlandspräst i New York. Debatt
Kvinnor har naturligtvis varit viktiga i kyrkan långt innan beslutet att de också skulle få bli präster. Som nunnor, diakonissor och prästfruar har kvinnor funnits med i kyrkans liv. Reformationen, då kyrkan i Sverige bröt med påven på 1500-talet, innebar ett steg tillbaka för kvinnorna då klosterväsendet och intresset för jungfru Maria kastades ut samtidigt med katolicismen. I debatten inför beslutet 1958 fanns flera som motsatte sig kvinnor som präster av teologiska skäl. Det finns inga berättelser om kvinnor bland Jesu lärjungar och i ett av sina brev skriver aposteln Paulus att "kvinnan ska tiga i församlingen". Inte ska väl kyrkan strunta i bibelns ord och falla till föga för politiska krav på jämställdhet, resonerade motståndarna till prästvigda kvinnor. På den andra sidan framhölls att Paulus var färgad av en tid då kvinnan var underordnad och att Jesus både talade till och använde kvinnor i sitt arbete. Dessutom: kyrkan måste följa med sin tid för att inte bli irrelevant! Kvinnoprästmotståndarna är sedan länge utträngda i marginalen. Men det betyder inte att prästvigda kvinnor möter en problemfri tillvaro i kyrkan. På gott och ont är Svenska kyrkan en del av samhället: precis som på andra håll släpps kvinnor sällan fram till maktpositioner. Bland prästerna är fyra av tio kvinnor, men bland kyrkoherdarna är det bara två av tio. Av Svenska kyrkans fjorton biskopar är blott två kvinnor. Biskopen i Linköpings domkyrka heter Martin Lind. Under 2009 fyller han 65 år och följaktligen närmar sig pensionsdagen och stunden då kräklan ska lämnas vidare. Kanske är det dags för en kvinna i spetsen för stiftet efter 900 år av män? Vid årsskiftet är det tio år sedan Svenska kyrkan upphörde att vara svensk statskyrka. Vi förväntar oss inte längre predikningar om straff och skuld av prästerna, utan stöd i kriser och högtidliga ceremonier vid dop och vigslar. Prästyrket håller snabbt på att bli kvinnodominerat - fler kvinnor än män studerar för att vigas. Samtidigt tvättas överhetsstämpeln bort allt mer. Svenska kyrkan är ett samfund bland andra samfund i ett mångkulturellt samhälle. Att prästyrket behandlas som ett yrke bland andra på Arbetets museum blir en fin symbol för utvecklingen.
Läs mer om