Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Karin Jonsson skottar snö

Karin Jonsson är oppositionsråd för Centerpartiet i Norrköping. Hon är en van snöskottare. I går grävde Jonsson och hennes fyra borgerliga allianskamrater snö ute i skogen i närheten av Lindö.De grävde på platsen där de vill att den nya Norrleden ska gå ner i en 1300 meter lång tunnel.  Jag var där.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Norrköping2010-02-10 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Syftet med Norrleden är att knyta ihop E4 med E22 på ett smart sätt. Tanken är också att de båda Europavägarna ska möta riksvägarna 51 och 55/56 i trafikplatsen vid Ingelsta. Söderleden fungerar bra för trafik i sydlig riktning. För de som åker norrut är Söderleden en rejäl omväg. Därför går mycket av den tunga trafiken i stället genom stan. Belastningen på Östra Promenaden och Hamnbron är tung och besvärande. Norrleden är tänkt att fixa till det problemet.Byggstart är planerad till år 2015. Men det är mycket kvar att utreda. Vägverket funderar just nu på olika alternativ för Norrledens sträckning. En av de mer kontroversiella delsträckorna går mellan Lindövägen och Bravikenvägen. Två tunnelalternativ och en högbro finns med i utredningsmaterialet från Vägverket. Snöskottandet i skogen är allianspartiernas sätt att berätta att de nu har bestämt sig för det alternativ som kallas Tunnel Väst. Planerade vägbyggen fungerar alltid mobiliserande på offentliga och enskilda samhällsintressen av olika slag. Stadsbyggnadspolitikern Eva Andersson (S) beskrev situationen på ett träffsäkert sätt i Folkbladet 5 december 2008: "Det händer ibland att olika mål kolliderar. Några medborgare engagerar sig för ett mål med kraft, andra lägger ner lika stor kraft för ett annat mål, och båda anser att politiker i kommunen inte begriper någonting." Norrleden är en bra illustration. En snabb sökning i Folkbladets arkiv ger 90 träffar på artiklar om Norrleden. Här blandas protester från Lindöbor och Villaägarna i Östra Östergötland med förhoppningar från affärer, lager och fabriker på Ingelsta och Händelö. Debattörer från Miljöpartiet och Folkpartiet har krävt att planerna på Norrleden skrotas. Miljövänner protesterar mot Norrledens ingrepp på Händelös naturreservat. Andra miljövänner protesterar mot föroreningarna på Östra promenaden. Karin Jonssons och hennes alliansvänners syfte med utspelet om Tunnel Väst kan man fundera på. En anledning är uppenbar. Alliansen solidariserar sig med Lindöbornas motstånd mot en högbro. Två herrar från Villaägarna i Östra Östergötland - tillika Lindöbor - var med ute i skogen i går. De vill helst inte ha någon Norrled överhuvudtaget. Ska leden byggas så är Tunnel Väst det minst dåliga, sa de till mig. Ett annat av alliansens syfte är förstås att göra politik av Norrleden; pressa S, V och MP att agera. Eva Andersson (S) är dock inte imponerad. Hon tycker det är klumpigt gjort av oppositionen. Ska Norrleden bli av så krävs nära samarbete med Vägverket, sa hon till mig i går. Vägverkets analys är inte färdig. Ett gemensamt beslut ska tas under våren. Tänk om Vägverkets undersökningar av natur- och bullerförhållanden visar att Tunnel Väst är det sämsta alternativet, sa Eva Andersson. Vad ska alliansen göra då? Det kan man fråga sig. Kanske blir det en ny skogspromenad? Denna gång bort från Lindö.
Läs mer om