Kan vänstern verkligen lämna hamnens pengar ifred?
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Hittills har Norrköpings kommun bara ägt 40 procent av bolaget. Medan näringslivet kontrollerat majoriteten av aktierna. Resultaten från de senaste åren talar för sig själva. Boksluten är mycket starka. Bolaget har klarat av investeringar i hamnen på 700 miljoner kronor sedan mitten av nittiotalet. Bolaget har inte fått en enda skattekrona från kommunen efter 1995. Istället har man, med VD Bengt-Erik Bengtsson i spetsen, lyckats utveckla Norrköpings hamn till en av landets modernaste. Från Norrköping trafikeras drygt 90 destinationer av transoceana direktlinjer, varav 50 utifrån regelbundna tidtabeller. Hamnen har också en hög frekvens i feedertrafiken till och från ett flertal europeiska hamnar.Hamnen har alltså utvecklats starkt med näringslivet i spetsen. Vi moderater är nu oroade över vad som kommer att hända när kommunpolitiker tar över ägandet av hamnbolaget. Helt klart är att styrelsen kommer att tappa affärsmässig kompetens när kommunen tar över den 16 oktober. Och även om man lyckas locka några från näringslivet att vara med, så kommer de att sakna det inflytande som ett ägande ger.Redan när affären presenterades uttryckte jag min oro över konsekvenserna. Då försäkrade kommunstyrelsens socialdemokratiske ordförande att verksamheten ska fortsätta på samma sätt som innan övertagandet. Men ingen med insyn i de här frågorna låter sig lugnas av Ottossons ord. Jag misstänker att frestelsen att komma över bolagets kassa kommer vara mycket stor för de tre vänsterpartierna. Farhågor finns om att kommunen kommer plocka pengar från hamnen genom det nya moderbolaget som skapats för de kommunala bolagen. I budgettider kan frestelsen bli stor att täcka underskott i andra kommunala bolaget med hamnens pengar.Kan du, Mattias Ottosson, garantera att bolagets kassa lämnas orörd? Kan socialdemokraterna stå emot när de andra vänsterkollegorna trycker på för att börja utnyttja hamnbolagets goda kassa? Pengar som bolaget så väl behöver för framtida investeringar. Låt mig bara nämna att det i närtid behövs investeringar i nya kranar och på lite längre sikt pengar för en fortsatt hamnutbyggnad. Hamnbolaget behöver sina pengar om Norrköping ska kunna fortsätta sin positiva utveckling som transportcentrum.