Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Hultqvist landade i Linköping i går

Det finns en gräns för vad som kan satsas. Passeras gränsen så kan det bli tal om att Sverige vänder blad och köper nästa generation flygplan av någon annan än Saab.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2011-04-08 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Lena Micko (S) är kommunalråd i Linköping. Micko, riksdagsledamoten Anna-Lena Sörenson (S) och Eric Rynestad från fackförbundet IF Metall bjöd i går in till seminariet "Låt tillväxten lyfta".

Flygindustrin stod i centrum. Stadshusets fullmäktigesal i Linköping var välfylld med företagare, tjänstemän, konsulter, piloter, politiker, fackligt aktiva och andra allmänt flygintresserade personer.

Jag var där.

Flygindustrin är en av Sveriges mest tekniskt avancerade näringar. Navet utgörs av 3 000 personer på Saab i Linköping som arbetar med produktion och uppgradering av JAS Gripen. Hur många kvalificerade företag och arbeten som direkt och indirekt har skapats av dessa 3 000 personer är nästan omöjligt att beräkna.

Den militära teknologin har till exempel lagt grunden för ett kluster av teknisk kompetens för civil säkerhet. Kollisionsvarningssystem för flygplan, båtar och bilar och avancerad bildbehandling för medicinska behandlingar är andra exempel på uppfinningar som har sin grund i Gripen projektet.

Ska den positiva utvecklingen fortsätta krävs snart nya beslut av staten. Nya och modernare versioner av JAS Gripen behöver utvecklas om flygplanet - som regeringen säger sig vilja - ska kunna vara "ryggraden i det svenska luftförsvaret" fram till 2040.

På tisdag väljs Peter Hultqvist (S) till ny ordförande i riksdagens försvarsutskott. I går talade Hultqvist på seminariet i Linköping. Han är en industripolitiker av det slaget som man inte ser så ofta nuförtiden. Peter Hultqvist varnade för att "ideologisera verkligheten". Det betyder att han vill se saker och ting sådana som de är. Lilla Sverige är med i den exklusiva krets av fem länder som tillverkar stridsflygplan. Statliga beställningar har en helt avgörande roll för om JAS ska kunna fortsätta att vara en katalysator för forskning, teknikspridning och nya jobb. Det ideologiska problemet är att JAS Gripen är en svindyr produkt avsedd för krig. För en Socialdemokrat finns det tusen mer ideologiskt riktiga saker att satsa massor av skattemiljarder på. Men verkligheten är som den är. Och ska inte ideologiseras i onödan. Försvarsindustrin skapar bara i sig själv ungefär 100 000 bra, teknikladdade och välbetalda arbeten. Därtill ska adderas den starka draghjälp som försvarsindustrin ger åt produktionen av civila varor och tjänster.

Peter Hultqvist lägger sig inte platt för flygindustrin. På mötet i Linköping gjorde han klart att "prislappen" är avgörande. Det finns en gräns för vad som kan satsas. Passeras gränsen så kan det bli tal om att Sverige vänder blad och köper nästa generation flygplan av någon annan än Saab. Skulle det bli så, så betraktar Hultqvist det som ett stort misslyckande för industripolitiken.

Pontus Kallén från Saab i Linköping var med på seminariet i Stadshuset. Han gjorde ett stabilt intryck. Produktionen av JAS Gripen är mycket "kostnadseffektiv", sa Kallén. Han påminde också om att flygplanet sålts och/eller hyrts ut till flera andra länder. JAS Gripen är en kommersiell produkt. Ska det fortsätta vara attraktivt ute i världen så krävs dock långsiktiga och kompetenta beställningar från staten.

Peter Hultqvist höll med.

Lena Micko nickade bifall.

Jag instämmer.

Läs mer om