Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Götalandsbanan en nödvändighet

Peter Eriksson är språkrör för Miljöpartiet. Denna vecka skriver han ledarartiklar i Folkbladet.

Foto: Jan Collsiöö

Norrköping2009-08-22 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Debatten om höghastighetstågen har kommit igång igen. Igår var det en expertgrupp för miljöstudier som presenterade en analys över kostnaderna och klimateffekterna kring Götalandsbanan. Ledare
Slutsatsen var att Götalandsbanan är för dyr, den är inte samhällsekonomiskt lönsam eftersom för få kommer att byta från väg till tåg och från flyg till tåg. Gruppen anser också att det blir ett för kostsamt sätt att få ned utsläppen på, det blir betydligt billigare att satsa pengar på systemet med utsläppsrätter för att minska klimatgaserna. Det är bra att man nu börjar räkna på kostnader och samhällsekonomi. Men som beslutsfattare kan man inte enbart utgå från den typen av beräkningar. Utgångspunkten är nämligen alltid att allt annat är lika, d.v.s. kommer att vara som tidigare.
Men redan där kommer man fel. Är det något vi vet så är det att vi måste förändra oss, vår livsstil, våra kommunikationer och mycket annat i samhället. Det är alldeles nödvändigt om vi ska ha en chans att klara utmaningen om att få ett stopp på klimatförändringen innan det blir för sent.
Götalandsbanan är nödvändig som en del i de förändringar vi behöver göra i Sverige för att ta vårt ansvar för framtiden. Det kommer inte att räcka med att vi i de rika länderna gör åtgärder som har betydelse i andra länder. Vi måste också göra vårt här och nu och de närmaste åren. Höghastighetsbanor behövs för att vi måste flytta över en stor del av den tunga trafiken till järnväg och den kapaciteten finns inte idag inom järnvägarna. Vi behöver också flytta över persontrafik från flyg och väg till järnväg. Men inte heller den ökade trafiken klarar det nuvarande järnvägssystemet. Järnvägssatsningarna måste också ses som en del i en bred strategi för att klara klimatomställningen och en mer hållbar utveckling. Allt annat kommer inte att vara lika. Vi behöver t.ex. en kilometerskatt på den tunga vägtrafiken som kommer att styra över mer till sjöfart och järnväg. Det gör att kalkylerna som visar att det bara är en liten andel av godset som kommer att flyttas över blir fel. Också oljan kommer att kosta betydligt mer i framtiden. Det ger också helt andra kalkyler på lönsamheten för järnväg. Detsamma gäller flyget. Många fler kommer därföratt välja tåget. Kanske kommer inrikesflyget helt att läggas ned i södra Sverige. Skälet är helt enkelt att vi beslutsfattare kommer att behöva använda ekonomiska styrmedel och andra politisk åtgärder som kommer att göra det mer lönsamt för människor att välja tåget. Om vi verkligen vill och kommer att göra det vi måste, för att klara klimatmålen. Vi kan också välja att strunta i frågan. Då kommer naturligtvis också den typ av kalkyler som expertgruppen nu presenterat väl till pass. För den som inte vill se en förändring kommer det alltid att finnas gott om argument. Åtminstone till dess det är för sent. Alla möjliga olika åtgärder för att minska utsläppen är inte rimliga att genomföra. Men inom trafikområdet, där vi har de allra största utsläppen krävs betydande insatser och investeringar. Vi har länge gjort fel, investerat i ett ohållbart system och naturligtvis kommer det att kosta att göra om och göra rätt. Det måste vi vara beredda att ta.
Det gör också att vi i framtiden kommer att stå starkare och mer konkurrenskraftiga som samhälle. Snabbtågen hör till framtiden. Det har många länder insett redan. En hel del annat måste däremot maka på sig. n n P.S. tack för mig för den
här veckan med Folkbladet!
Peter Eriksson Vik. ledarskribent
Läs mer om