Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Förvillande om hamnen

Norrköping2007-09-27 01:07
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
I går presenterades två statliga utredningar av stort intresse för Norrköpings hamn och av stor betydelse för Norrköpingsregionens utveckling. I den statliga utredningen "Hamnstrategi" pekas Norrköpings hamn ut som en av Sveriges tio mest viktiga och strategiska hamnar. Ledare
Om utredningens förslag också blir regeringens politik så betyder det att hamnen kan räkna med statligt stöd för viktiga utvecklingsprojekt. Som hamnchefen Bengt-Erik Bengtsson ofta och riktigt hävdat, står bygget av en järnvägsförbindelse - Kardonbanan - mellan Södra stambanan och hamnens kombiterminal överst på listan av angelägna investeringar.Det är inte godsmängderna som lastas av och på båtar i Norrköpings fem hamnar som har gjort mest intryck på utredaren. Av de utpekade tio, strategiska hamnarna är det bara Sundsvall som skeppar mindre ton gods över kaj än Norrköping. Den statlige utredaren anser att det är just kombiterminalen, där olika transportslag kan mötas på ett kostnads- och miljöeffektivt sätt, som gör Norrköpings hamn till en strategisk transportnod av riksintresse.I Banverkets utredning "Strategiskt nät av kombiterminaler" är däremot inte Norrköping med på listan över strategiska orter! Orsaken är lika enkel som uppenbar: Trots idog uppvaktning från Norrköping har Banverket inte tagit upp Kardonbanan i sina investeringsplaner.nn Norrköping riskerar att hamna i ett slags moment 22. Järnvägen - som Banverket inte vill bygga - betraktas av samma Banverk som förutsättningen för att kombiterminalen i Norrköpings hamn ska utses till ett strategiskt riksintresse.Mycket står på spel i denna fråga. Tusentals jobb, framtida företagsetableringar och fortsatt tillväxt ligger i vågskålen. Ingen möda får därför sparas för att påverka regeringens transportpolitik. Infrastrukturminister Åsa Torstensson måste styra in de statliga myndigheterna på samma spår. Gårdagens spretiga skörd av statliga utredningar visar tydligt på behovet av en mer sammanhållen och konsekvent transportpolitik.nn Sverige är för litet för att varje statligt verk ska kunna ståta med helt egna strategier för framtiden.
Läs mer om