Förvillande om hamnen
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Om utredningens förslag också blir regeringens politik så betyder det att hamnen kan räkna med statligt stöd för viktiga utvecklingsprojekt. Som hamnchefen Bengt-Erik Bengtsson ofta och riktigt hävdat, står bygget av en järnvägsförbindelse - Kardonbanan - mellan Södra stambanan och hamnens kombiterminal överst på listan av angelägna investeringar.Det är inte godsmängderna som lastas av och på båtar i Norrköpings fem hamnar som har gjort mest intryck på utredaren. Av de utpekade tio, strategiska hamnarna är det bara Sundsvall som skeppar mindre ton gods över kaj än Norrköping. Den statlige utredaren anser att det är just kombiterminalen, där olika transportslag kan mötas på ett kostnads- och miljöeffektivt sätt, som gör Norrköpings hamn till en strategisk transportnod av riksintresse.I Banverkets utredning "Strategiskt nät av kombiterminaler" är däremot inte Norrköping med på listan över strategiska orter! Orsaken är lika enkel som uppenbar: Trots idog uppvaktning från Norrköping har Banverket inte tagit upp Kardonbanan i sina investeringsplaner.nn Norrköping riskerar att hamna i ett slags moment 22. Järnvägen - som Banverket inte vill bygga - betraktas av samma Banverk som förutsättningen för att kombiterminalen i Norrköpings hamn ska utses till ett strategiskt riksintresse.Mycket står på spel i denna fråga. Tusentals jobb, framtida företagsetableringar och fortsatt tillväxt ligger i vågskålen. Ingen möda får därför sparas för att påverka regeringens transportpolitik. Infrastrukturminister Åsa Torstensson måste styra in de statliga myndigheterna på samma spår. Gårdagens spretiga skörd av statliga utredningar visar tydligt på behovet av en mer sammanhållen och konsekvent transportpolitik.nn Sverige är för litet för att varje statligt verk ska kunna ståta med helt egna strategier för framtiden.