Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Först ansvar - sedan frihet

Norrköping2007-12-13 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Djäkneparksskolan i Norrköping ska bli "kommunal friskola". Frågan är vad det betyder? Rapporteringen har mest handlat om hur diverse friheter skall överföras till Djäkneparksskolan. Det speciella med friskolor är emellertid inte friheten. Det finns i dag inte särskilt stora skillnader i de frihetsgrader som är möjliga på en kommunal respektive fristående skola. Det speciella med friskolor är ansvaret - inte friheten. I Norrköping betalar skattebetalarna cirka 45 000 kronor per år för en elev i årskurs 7-9. Utöver detta får skolorna betalt för sina faktiska lokalkostnader, vilket motsvarar ungefär 13 500 kronor per elev och år.En skola som har hundra elever får 4, 5 miljoner kronor. Dessa pengar skall räcka för alla de utgifter man har - exklusive lokaler. Tappar man tio elever så tappar man 450 000 kronor. Vinner man tio elever så vinner man 450 000 kronor. Ägarnas ansvar, är mycket stort. De styr genom sina resultatkrav. När ägaren, i det här fallet Norrköpings kommun, är någon annan än den som är skolchef är det av fundamental betydelse att ansvarsfördelningen mellan ägare och skolchef är mycket tydlig. För att Djäkneparksskolan ska kunna ta ett riktigt ansvar för sin ekonomi så måste skolan vara en egen resultatenhet; helst sättas på kommunalt bolag med riktig balansräkning. Ägarna måste sätta upp system som anger när skolan är "full" och delegera hanteringen av underskott/överskott i verksamheten till skolchefen/rektorn. Medarbetarna på skolan måste också vara lokalt anställda på skolan och inte i skolförvaltningen. Betydelsen av "rådgivande styrelser" ska inte övervärderas. Få kompetenta människor vill ägna tid åt styrelsearbete där man vare sig har makt eller ansvar. Jag tror på fria skolor. Men utan ansvar blir det inget med friheten.
Läs mer om