Eva lägger räls
Foto: Robert Svensson
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
I går tog Kardonbanan ett litet steg framåt. Regeringen beslutade att söka EU-stöd för anläggningen av järnvägen. Det betyder att EU kommer att stå för ungefär 10 procent av kostnaden. Det är stentuff konkurrens om att finnas med i regeringens ansökan till EU. Politiker och tjänstemän i Norrköping har gjort ett gott arbete. Jag talade med Eva Andersson sent i går eftermiddag. Det kostar på att baxa sådana här stora projekt framåt. Kontakterna med Banverket, Näringsdepartementet,Finansdepartementet, regionförbundet Östsam och Länsstyrelsen har varit täta och intensiva. "Vi har ett mycket bra samarbete i regionen", sa Eva Andersson. Hon tror att den goda samverkan har haft stor betydelse när det gällt att övertyga Banverket och regeringen om att ta med Kardonbanan i den nu insända ansökan om EU-stöd. Det spelar säkert också roll att Norrköping visar framfötterna inom många andra trafikpolitiska områden. Inseglingsrännan till Norrköpings hamn ska breddas, trafiken ökar på den kommunala flygplatsen på Kungsängen, Norrköping investerar i nya spårvägslinjer och stora markarbeten har redan inletts på Malmölandet för att bereda plats för Kardonbanan. "Allt hänger ihop", sa Eva Andersson. Och så är det. För att klara finansieringen av välfärden behövs investeringar som skapar bra förutsättningar för företagande och jobb som ger nya och ökande intäkter till kommunen. För att klara klimatet krävs investeringar som gynnar smart och effektiv kollektivtrafik på marken, på haven och i luften. Jag hann inte tala så länge med Eva Andersson i går. Hon var på språng till ett möte med medlemmarna i Transports Socialdemokratiska förening. Det blev säkert ett bra möte.