Östgötatrafikens vd Paul Håkansson är förbannad. Tacka tusan för det. Håkansson lovade fredagen den 7 januari att trafiken skulle gå normalt och utan problem från och med måndagen den 10 januari. Så blev det inte. Att göra pudlar är inget som ligger för Paul Håkansson. I går gick han i stället till attack mot tågföretaget. Det gör han rätt i. Deutsche Bahn håller inte vad de lovat.
Enligt vad jag förstår har Deutsche Bahn framförallt underskattat behovet av en erfaren och kompetent ledning för pendeltrafiken. Bolaget har haft ett halvår på sig för förberedelser.
Den tidigare operatören SJ har inte krånglat och jäklats med sin efterträdare. Huvudmannen Östgötatrafiken har reducerat trafiken under de tre helgveckorna; allt för att ge Deutsche Bahn goda förutsättningar att komma igång på ett bra sätt när vardagsresandet satte i gång på allvar i måndags.
¦ ¦ Problemet är inte Östgötatrafiken, inte banorna, inte förarna, inte tågen, inte konkurrenterna, inte vädret. Problemet är Deutsche Bahn.
Bolaget förstärker nu sin ledningskompetens rejält i Östergötland. Ökade kostnader är försumbara i sammanhanget. Östgötatrafiken är inte tänkt att vara någon kassako för bolaget. Östgötapendelns mission är att generera fler och nya regionala tågaffärer. Hugade uppköpare ska kunna åka till Östergötland för att titta på hur väl allt fungerar. Så var det tänkt. Just nu håller inte det upplägget. Milt sagt.