Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ett signalfel från riksdagen

I går höll riksdagens trafikutskott en öppen utfrågning om vinterns tågförseningar. SJ:s vd och Banverkets generaldirektör frågades ut. Jag hade planerat att vara där. Men det blev inget med det. Ett signalfel i Södertälje skapade stora förseningar för alla tåg mellan Norrköping och Stockholm...

Norrköping2010-02-19 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Av referaten från utfrågningen förstår jag att Banverket lovade att bli bättre på att röja stora mängder snö. Generaldirektör Minoo Akhtarzand hävdade också att vintern 1986/87 hade varit ännu värre än vintern denna säsong. Med detta ville hon ha sagt att Banverket trots allt är bättre nu än då. Det får man ju hoppas. Det mesta av allt annat typ vägar, bilar, flyg, telefoner och datorer har blivit mycket bättre under det senaste kvartsseklet. Banverket har ingen anledning att avvika från denna allmänna förbättringstrend. SJ-direktören Jan Forsberg lovade att SJ ska köpa in nya tåg som tål det skandinaviska klimatet. Det låter som en lämplig åtgärd. Väl sent påkommet kanske. SJ AB har sina rötter i myndigheten Statens Järnvägar som bildades redan 1856. Nog tycker jag att tågen borde ha hunnit anpassas till rådande klimat under dessa dryga 150 år. Jag vet inte vilka krav som är rimliga att ställa på tågbolag och Banverksräls. Det är ju ändå utomhusaktiviteter de sysslar med. När snö, kyla och blåst smäller till så blir det självklart störningar, förseningar och strul. Järnvägens grundproblem - oavsett väder - är att trafiken i halva Sverige stoppas upp för ett skitfel på en signal i Södertälje. Det finns kort sagt för lite räls, för många sträckor med enkelspår och för klen signalteknik i Järnvägssverige.
Läs mer om