Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ett genombrott

I går eftermiddag tog planerna om Båtlyft över Göta Kanal och en Förbifart Söderköping ett stort steg mot verkligheten. Kommunstyrelsen satsar dryga fyrtio miljoner kronor på bygget.

Foto: Andreas Skogh

Norrköping2008-09-04 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
I en gemensam Avsiktsförklaring med Vägverket dras linjerna upp. Ännu återstår mycket att göra innan spaden sätts i marken. Men kommunalrådet Magnus Berge (c) kunde inte dölja sin entusiasm när jag talade med honom i går kväll. Berge har heller ingen anledning att sätta sitt ljus under skäppan. Han har varit mycket pådrivande för att äntligen komma fram till en vettig och spännande lösning på Söderköpings förfärliga trafiksituation. Nästa hinder som ska passeras är regeringens infrastrukturproposition i slutet av denna månad. Nybygget i Söderköping måste omnämnas i proppen om ångan i detaljplaneringen ska hållas uppe. Jag är dock säker på att Magnus Berge har odlat sina kontakter med partivännerna på Näringsdepartementet. Jag har tidigare gnällt över segandet och velandet i Söderköping. Nu visar politikerna emellertid handlingskraft så att det räcker. Båtlyftet och förbifarten kommer att lyfta hela regionen mellan Norrköping och Västervik. Med lite tur och förlig vind kan allt stå klart 2015. Och fram till dess kommer det stora vägbygget och det Sverigeunika Båtlyftet att sätta riktig sprutt på Söderköping.
Läs mer om