Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Enkelspårets fördömda land

Det moderna Sverige förtjänar bättre. Mängden enkelspårssträckor gör oss till ett järnvägens U-land. I takt med den växande trafiken kommer problemen bara att förvärras.

Foto: Hans Runesson

Norrköping2011-02-15 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Jag åker tåg flera gånger varje vecka. Under mer än tjugo år har jag tillhört den stamkundskrets på SJ som köper årskort. Sett i ett längre perspektiv har det mesta blivit bättre. Bättre tåg, fler tåg, snabbare tåg och bättre service. Ett växande problem är dock bristen på dubbelspår. Minsta olycka kan stoppa trafiken i flera timmar i halva Sverige. I går åkte jag från Falun och till Sala för vidare resa till Norrköping. Ett godståg hade fastnat i Broddbo mellan Avesta och Sala. Enkelspårsdriften gjorde det omöjligt för andra tåg att passera. I ett försök att trots allt komma till Norrköping satte jag mig på Tågkompaniets tåg till Gävle. Vi kom till Hofors. Ett tåg hade havererat på enkelspåret mellan Hofors och Storvik. Inga tåg kunde komma förbi.

Det moderna Sverige förtjänar bättre. Mängden enkelspårssträckor gör oss till ett järnvägens U-land. I takt med den växande trafiken kommer problemen bara att förvärras. Rörligheten på arbetsmarknaden kan drabbas. Tillväxten i kringstäder runt storstäder hotas. Konkurrensen på rälsen kan komma att kvävas när hugade tågaktörer drar öronen åt sig.

I mina ögon borde en vinnande paroll i nästa val vara "bygg bort enkelspåren".

För Sveriges tillväxt och modernisering är få saker viktigare just nu.

Läs mer om