Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En flygplats med två landningsbanor

Cimber Sterlings konkurs bör få fart på politikerna i Norrköping och Linköping. En flygplats med två start- och landningsbanor är ett mer hållbart koncept än dagens.

Dystra besked för Kungsängen.

Dystra besked för Kungsängen.

Foto: Niclas Sandberg

Norrköping2012-05-04 06:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Kungsängen är en av de flygplatser som drabbas av Cimber Sterlings konkurs i går. Avgångarna till Köpenhamn - och vidare ut i världen - är inställda. För hur länge återstår att se. Det gäller att komma ihåg att det är flygbolaget som är bankrutt; inte primärt flyglinjen Norrköping-Köpenhamn.

Vad jag förstår är det inte alls uteslutet att något ny operatör tar upp Cimber Sterlings tappade handske. Kanske kan Linköpings flygplats expandera sin Köpenhamnslinje; rentav ställa om någon/några linjer från Linköping och till Norrköping?

Cimber Sterlings konkurs bör få fart på politikerna i Norrköping och Linköping. En flygplats med två start- och landningsbanor är ett mer hållbart koncept än dagens. Förvaltningscheferna i de två kommunerna arbetar just nu med uppdraget att gemensamt föreslå vilka steg som ska tas för ökad samverkan och kostnadseffektivare drift av flygets start och landningar i regionen. Ett gemensamt flygplatsbolag med gemensam marknadsföring och med gemensamma förhandlingar med flygbolag och andra leverantörer av flygplatstjänster skulle innebära en injektion av effektivitiet och produktivitet i flygverksamheten. Den slutsatsen uttalades i vart fall av den oberoende flygplatsutredning som presenterades för några månader sedan.

Flygbranschen har det allmänt sett mycket tufft. Flera bolag har fått kasta in handsken den senaste tiden. Stora bolag som SAS släpar på miljardstora underskott. Det mesta talar för att lågprisbolagen kommer att överta allt större delar av de medellånga flygningarna i Europa. Möjligen finns det en chans att upprätthålla hyggliga matarlinjer till Köpenhamn, Helsingfors och Amsterdam. Den chansen bör Linköping och Norrköping gemensamt sträva efter att fånga.

Läs mer om