Skolinspektionen har granskat fyrtio grundskolor. Granskningen siktade in sig på hur pass medvetet och strukturerat skolorna utvärderar sina egna arbetsmetoders betydelse för elevernas kunskapsresultat. Resultatet är nedslående. En del av förklaringen står säkert att finna i skolornas begripliga trötthet över enkäter och uppdrag som staten formligen vräker ut.
Inspektionens granskning visar hur som helst på en utbredd och fördärvlig tendens att förklara dåliga resultat med hänvisningar till defekter hos enskilda elever. Varje skola har de elever man har. Det är just dessa elever som skolans kunskapsmål gäller. Skolans arbetsorganisation ska självfallet anpassas till eleverna. Kommer många elever från stökiga och studieointresserade miljöer så kan ju inte skolan drivas som om eleverna kom från stabila akademikerhem.
Stökiga ungar är inga idioter. De behöver däremot en skola som möter dem sådana de är och inte som sådana lärarna önskar att de borde vara.