Igår handlade det mest om trafik och parkeringsfrågor. Dels skulle Riktlinjer för trafik i Norrköpings kommun fastställas, dels skulle storleken på olika parkeringsavgifter beslutas. Det första beslutet, riktlinjerna, ligger på en tämligen hög abstraktionsnivå. Därmed kan de flesta hålla med om innehållet i stora drag. Trots det fanns det en reservation från tre av de borgerliga partierna. Deras bärande idé i reservationen handlade i huvudsak om mer plats för bilen.
Det handlade alltså mera om hur olika trafikslag betonas än om några grundläggande skillnader mellan de politiska blocken. Det är svårt att tro att riktlinjerna skulle förändras i någon avgörande grad även om den borgerliga reservationen hade vunnit voteringen.
Hur många kronor i minuten som det ska kosta att parkera i Norrköping väckte desto fler förslag. Det är ju lite lättare att komma med förslag om 10 eller 20 kronor i timmer, 250 eller 320 kronor per månad för boendeparkering, om felparkering ska kosta 900 eller 1 000 kronor. Variationsmöjligheterna är betydande i den här sortens frågor, och ett stort antal olika förslag presenterades. Fullmäktiges presidium gjorde ett gott arbete med att få fram ett beslut.
Det finns ett talesätt inom kommunalpolitiken; det blir stor debatt om cykelställsfrågor medan budgeten på 100-tals miljoner passerar utan debatt. Allmänt sett stämmer som sagt inte detta i Norrköping, även om det fanns tendenser till det igår. Lite senare på dagordningen fastställde fullmäktiga avgifter för bygglov samt ny plantaxa enligt nya Plan- och bygglagen. Dessa är definitivt inte lätta att sätta sig in i. Resultatet blev också det förväntade, förslagen klubbades snabbt.
Norrköpings fullmäktige är värt ett besök. Där tillämpas demokrati i praktiken.