Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Cash is king, sa Odell

Foto: ERIK ABEL / SCANPIX

Norrköping2009-03-13 03:00
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Cash is king, sa Volvo PV: s chef Stephen Odell när det i går stod klart att Volvo fått klart med ett lån från Europeiska Investeringsbanken EIB.Volvo har framförallt fått låna pengar för att börja bygga en helt ny modell, V 60, i Göteborg nästa år. Ledare
Volvo och det lokala IF Metallfacket har också förhandlat fram en ny lönemodell som kommer att sänka företagets lönekostnader. I specialtidningar spekuleras dessutom alltmer detaljrikt om att en grupp av svenska investerare kan vara beredda att ta ett stort ägaransvar i Volvo Personvagnar.Kanske, kanske, kanske håller Volvo på att skapa sig en post-Ford, slimmad och möjlig framtid Vad eller vem som är "king" på Saab är svårare att säga. Företaget är under rekonstruktion. I går varslades 750 medarbetare om uppsägning. Det var en tung torsdag i Trollhättan. Bakom kulisserna pågår säkert ett intensivt arbete för att rädda vad som räddas kan. Häromveckan lyssnade jag på Scanias vd Leif Östling. För tjugo år sedan var han med om att sälja Saab Automobile till General Motors. "Saab gick med ungefär lika stora förluster då som vad bolaget gör nu", sa Östling. Han hävdade också att Saab behöver "en familj" för att överleva. Som eget varumärke är Saab för litet. Scaniafamiljen fixade det inte. General Motorsfamiljen klarade det inte. Kanske, kanske, kanske finns det någon annan familj som kan öppna sina dörrar för ett rekonstruerat och slimmat Saab?
Läs mer om