Cash is king, sa Odell
Foto: ERIK ABEL / SCANPIX
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Volvo och det lokala IF Metallfacket har också förhandlat fram en ny lönemodell som kommer att sänka företagets lönekostnader. I specialtidningar spekuleras dessutom alltmer detaljrikt om att en grupp av svenska investerare kan vara beredda att ta ett stort ägaransvar i Volvo Personvagnar.Kanske, kanske, kanske håller Volvo på att skapa sig en post-Ford, slimmad och möjlig framtid Vad eller vem som är "king" på Saab är svårare att säga. Företaget är under rekonstruktion. I går varslades 750 medarbetare om uppsägning. Det var en tung torsdag i Trollhättan. Bakom kulisserna pågår säkert ett intensivt arbete för att rädda vad som räddas kan. Häromveckan lyssnade jag på Scanias vd Leif Östling. För tjugo år sedan var han med om att sälja Saab Automobile till General Motors. "Saab gick med ungefär lika stora förluster då som vad bolaget gör nu", sa Östling. Han hävdade också att Saab behöver "en familj" för att överleva. Som eget varumärke är Saab för litet. Scaniafamiljen fixade det inte. General Motorsfamiljen klarade det inte. Kanske, kanske, kanske finns det någon annan familj som kan öppna sina dörrar för ett rekonstruerat och slimmat Saab?