Bra lärare ska undervisa
Foto: Dan Hansson/SCANPIX
Detta är en ledare. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Göteborgsposten skrev nyligen om Mikael Elias Teoretiska gymnasium på Lindholmen i Göteborg. Skolan har väldigt få men väldigt bra lärare. Jag blev nyfiken. I går tog jag tåget till Göteborgs Central och fortsatte med buss 16 ut till Lindholmens fantastiska kluster av skolor och moderna arbetsplatser. Efter lite irrande fram och tillbaks hittade jag fram till skolan. Gymnasiet är relativt nyöppnat. 175 elever studerar på samhälls- och naturvetarprogrammet. Omräknat till heltidstjänster arbetar 8 lärare på skolan. I en aktuell enkät bland Göteborgs gymnasieelever röstades lärarna på Mikael Elias Teoretiska fram som de bästa lärarna. Jag gick runt på skolan tillsammans med rektorn Emil Mattson. Eleverna kommer från alla stadsdelar och från flera av Göteborgs kranskommuner. I Göteborgsregionen åker alla gymnasieelever fritt i kollektivtrafiken vilket underlättar integrationen. Vilket syns i undervisningssalarna. Jag frågade Emil varför "hans" lärare var så bra? "Det finns inga hemligheter", sa Emil. "De kan sina ämnen och de är duktiga på att undervisa." Lärartäthet - antal lärare per 100 elever - är ett nyckeltal som ofta används för att beskriva kvalitén i skolorna. Som undersökningen från Lärarförbundet visar så är sådana nyckeltal vilseledande. Lärare som tyngs av "hierarkiska strukturer" och administrativt merarbete kommer inte till sin rätt som pedagoger. "Skolor ska vara lärande institutioner - också för lärarna", sa rektorn Emil Mattson. Lärare som utvecklas och fortbildas kan ge mer kunskaper till fler elever. Det enda vettiga nyckeltalet för skolor är vad eleverna får med sig av kunskaper, insikter och färdigheter under sina gymnasieår. Kan något dessutom uppfinna ett nyckeltal som befriar lärare från hierarkier och pappersvändande så inte mig emot.