Antalet lärare per 100 elever är ett tungt vägande kvalitetsmått när Skolverket och andra politiskt korrekta institutioner publicerar jämförelser mellan skolor. Många lärare är synonymt med bra skolor medan få lärare är liktydigt med sämre skolor.
Folkbladets nyhetsreporter Jan Nordström har granskat om och hur resultaten i Norrköpings skolor koordinerar med skolornas lärartäthet. (Folkbladet 9 maj) Sambanden är minst sagt vaga. Skolan med minst antal elever per lärare ligger i resultatligans bottenskikt. Skolan med högst antal elever per lärare ligger i topp när det gäller elevernas resultat.
Faktum är att skolan med ett av de sämsta resultaten har dubbelt så många fler lärare än skolan med de bästa resultaten.
Beroende på elevsammansättning och sociala villkor i stort är det befogat att vissa skolor har fler lärare än andra skolor. Antalet lärare är dock ett trubbigt och i många fall vilseledande mått för jämförelser mellan olika skolor. Vägen till goda resultat för eleverna kantas i allt väsentligt av Bra lärare snarare än av Många lärare.
Tisdagen den 2 maj diskuterade Norrköpings fullmäktigepolitiker skolresultaten i kommunen. Det ansvariga kommunalrådet Olle Johansson (S) suckade över att en av de fristående skolorna värvat ett par av Norrköpings bästa matematiklärare. Johansson antydde att friskolan lockat med löner som kommunen inte kunnat matcha.
Norrköpings kommun har ekonomiska resurser som är betydligt större än vad ens de riktigt stora friskoleföretagen förfogar över. Om kommunen vill ha bästa tänkbara matematiklärare så har förvaltningen inga problem att hänga med i lönekonkurrensen.
Mitt intryck är att kommunen inte riktigt vill vara med och konkurrera om de bästa lärarna. Man sitter fast i doktrinen om välsignelsen med Många lärare. Jag har dessutom en känsla av att upprepade och återkommande svaga kunskapsresultat på vissa skolor, ibland alltför lättvindigt bortförklaras med hänvisningar till elevernas sociala och etniska bakgrunder.
Låga förväntningar leder till låga resultat. Olle Johansson bör koncentrera sitt fokus på elevernas resultat. Solklart har somliga skolor en svårare uppgift än andra skolor. Självklart ska dessa skolor ha stora resurser. Pedagogisk excellens är emellertid ingen mängdlära. Lärarna är professionella yrkesutövare som alltmer verkar på en riktig arbetsmarknad med många arbetsgivare.
Vill Olle Johansson vara med och konkurrera om de bästa lärarna så måste han vara beredd att betala. Bra lärare är inte dyrare än många lärare.