Under helgen har jag jämfört de båda budgetalternativen. Lagt förslaget från koalitionen s, v och mp bredvid den borgerliga alliansens och motläst.
nn Efter genomläsningen ställer jag mig frågan om inte de borgerliga fläskat på väl mycket denna gång?
Mina frågetecken gäller framförallt två konfliktfyllda områden.
ĖA; Den borgerliga alliansen vill satsa 17,5 miljoner extra på skolskjutsarna. Det vällovliga syftet är att korta ner flera små skolbarns långa skolresor. Det finns barn i lågstadiet som har restider långt över en timme - i vissa fall upp till 1,45 timme i vardera riktningen - och det frestar givetvis på väl mycket.
nn Men när jag jämför de båda politiska blockens anslag till kollektivtrafiken så vill koalitionen mellan s, v och mp anslå två miljoner kronor mer än den borgerliga alliansen för år 2008!
Men de borgerliga ska alltså få plats med en extra satsning på 17,5 miljoner i sitt redan från början snålare anslag till kollektivtrafiken. Hur ska detta gå till? Knappast genom taxehöjning i alla fall. I sitt budgetförslag skriver alliansen nämligen att: "Den nedåtgående trenden med högre taxor, sämre utbud och färre resenärer måste brytas."
ĖB; Satsningen på skolan intar en framträdande plats i den borgerliga budgeten. På sin presskonferens berättade alliansen att man skall genomföra en stor satsning på att höja lärarnas löner i grundskolan. Dryga 120 miljoner kronor skulle anslås till detta.Det borgerliga anslaget till den ansvariga Barn- och ungdomsnämnden för år 2008 är 1,698 miljarder kronor. I budgetförslaget redovisas inte något särskilt anslag till lärarlöner. I koalitionens förslag ingår dels ett allmänt inslag på 1,686 miljarder kronor, plus särskilda medel för löneavtal på dryga 20 miljoner kronor. Lågt räknat stannar majoritetens budgetförslag för Barn- och ungdomsnämnden på minst 1,706 miljarder kronor; alltså några miljoner kronor mer än vad de borgerliga föreslår.
Hur kan den borgerliga alliansen beskriva detta som en storsatsning på skolan?