100 000 ungdomar i åldrarna 15-25 utgör av allt att döma ungdomsarbetslöshetens kärna. Dessa ungdomar studerar inte, arbetar inte och är heller inte aktiva i några av Arbetsförmedlingens program.
Antalet motsvarar ungefär 10 procent av varje årskull ungdomar. Medan övriga ungdomar antingen förbereder sig för arbetslivet genom studier eller följer devisen ”det bästa sättet att få ett jobb är att ha ett jobb” så tycks således en stor grupp av unga människor sakna varje form av kontakt med arbetslivet.
Varför har det blivit så? Och vad kan göras åt saken?
Magnus Henrekson och Tino Sanandaji är verksamma vid Institutet för näringslivsforskning – IFN. På DN Debatt (6/7) anförde de båda forskarna att brist på sociala kompetenser kan vara en del av orsaken till gruppens manifesta utanförskap till arbetsmarknaden:
”Vi misstänker att det finns ytterligare en bidragande förklaring till ungdomsarbetslösheten utöver bristfällig kunskapsnivå, nämligen bristande inlärning av ”mjuka” kompetenser.”
De hänvisar till forskningsrön – bland annat från Nobelpristagaren James Heckman – om att icke-kognitiva färdigheter som självdisciplin, social kompetens, motivation, arbetsmoral, uthållighet, pålitlighet, punktlighet och emotionell stabilitet kan ha ett finger med i spelet.
Henrekson och Sanandaji gör även ett i sammanhanget viktigt påpekande om att det även nu och i framtiden kommer att finnas gott om arbetstillfällen som inte kräver högskoleutbildningar. Det som krävs är däremot att ”arbetstagaren är ansvarstagande, har rätt attityd, kommer i tid och bemöter kunder väl.”
De allra flesta ungdomar tränar upp sina mjuka kompetenser under sin uppväxt; genom insatser från föräldrar och övriga sociala nätverk. För dem som av olika skäl växer upp utan uppfostran av detta slag har ”samhället” viktiga kompensatoriska uppgifter, skriver forskarna från IFN.
De nämner bland annat behovet av utökad förskola och sommarjobb för ungdomar:
"James Heckmans forskning har visat att insatser i tidig ålder har starka effekter på icke-kognitiva färdigheter. (--) Förskolan är särskilt viktigt för de barn vars föräldrar inte har ett jobb."
Sommarjobbets fördel är - förutom betydelsen av den egna inkomsten - att unga människor ges möjligheter att öva för det kommande arbetslivets krav i skarpa lägen.
Socialdemokraterna trycker hårt på såväl expanderad förskola som garanterade sommarjobb i sin jobbpolitik. Stödet från näringslivsforskarna Henrekson och Sanandaji är intressant och ger säkert S råg i ryggen i det fortsatta arbetet. Många av dem som fnyser lite nedlåtande åt sossarnas "dagisförslag" i kampen mot arbetslösheten borde hur som helst få sig en tankeställare.
De 100 000 ungdomar som idag befinner sig i passiv arbetslöshet nås dock inte av förebyggande insatser. Åtgärder här och nu krävs. I sitt tal i Visby i söndags var Stefan Löfven (S) tydlig med att arbete, praktik och/eller studier ska vara obligatoriskt för ungdomar efter högst 90 dagars arbetslöshet.
Det kan bli "kärva morgnar" med rutiner och plikter, sa Löfven. Det är emellertid sådant som skapar chanser till bättre liv.