Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Total nonchalans för andra människors väl och ve

Efter en härlig påskhelg med familj och vänner ute på Stegeborgsgården på Vikbolandet var vi några som satte oss i en bil för att samåka upp till Stockholm.

Trafikolyckor på hårt trafikerade vägar kräver social lyhördhet och rättskänsla hos alla trafikanter i närheten. Att hindra blåljus och bärgare borde vara straffbart. (Bilden är från en annan trafikolycka än den som omnämns i ledartexten)

Trafikolyckor på hårt trafikerade vägar kräver social lyhördhet och rättskänsla hos alla trafikanter i närheten. Att hindra blåljus och bärgare borde vara straffbart. (Bilden är från en annan trafikolycka än den som omnämns i ledartexten)

Foto: Mikael Fritzon/TT

Krönika2023-04-16 06:15
Detta är en ledarkrönika. Folkbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Sträckan Norrköping-Stockholm har jag säkert åkt ett par tusen gånger. Men jag tar oftast tåget; det är väldigt sällan som jag åker bil de cirka 160 kilometrarna på E4. Men den här tidiga eftermiddagen på annandag påsk var alltså en sådan undantagsdag. När man bryter sina rutiner ökar chanserna att se och upptäcka nya saker. Och denna bilresa blev både lärorik och lite nedslående. 

Inget särskilt hände förrän strax före Södertälje. Trafikradion bröt in i sändningen och meddelade att en trafikolycka med flera fordon inblandade hade inträffat i norrgående riktning ungefär där E4 passerar Salems kyrka, någon mil nordost om Södertälje. Gradvis tätnade trafiken och snart stod vi stilla i mittenfilen på den trefiliga motorvägen. Trafikradion återkom då och då och meddelade att endast ett körfält var öppet förbi olycksplatsen. Där vi stod i kön hade vi ännu flera kilometer kvar till platsen för olyckan. Endast vänsterfilen var avstängd. Avstängningen markerades av ett stort och rött och tydligt kryss på de signaltavlor som hänger över motorvägar där det ofta inträffar incidenter som ofta kräver fri väg för räddningstjänstsfordon och bärgningsbilar. 

Mängder av bilar fortsatte dock att passera i den avstängda vänsterfilen. Chauffören i vår bil (och uppenbarligen och hörligen många andra förare i de bilar som stod stilla i de två högra filerna) var vana vid liknande situationer. Det tutades intensivt och flera bilar i mittenfilen gjorde ilskna utfall mot vänsterfilen för att markera missnöje med hur vänsterfilsbilisterna uppträdde. Snart nog förstod även jag vad missnöjet berodde på. Vänsterfilen var avstängd för att ge fri väg och full fart åt ambulans och bärgningsbilar. När räddningstjänstbilarna nu kom farande från Södertäljehållet så fastnade de bakom en massa privatbilister som i sin snöda iver att vinna några meter i bilkön sett till att proppa igen vänsterfilen. En smärre kalabalik uppstod när ambulanser och bärgare som skulle fram till olyckan försökte tränga sig förbi samtidigt som bilisterna i vänsterfilen försökte tränga sig in i de täta köerna i de inre filerna. 

I Norrköping har vi sett mycket av grovt blåljussabotage under året som gått. Bilisternas uppträdande i vänsterfilen passar kanske inte helt in i rekvisitet "uppsåtligen" som krävs för att kunna dömas för blåljussabotage. Men lagen borde prövas. Blåljuspersonalen hindrades bokstavligen från att komma fram till olycksplatsen. Sådan nonchalans för andra människors väl och ve borde vara straffbart.