Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Statlig fjÀrrstyrning Àr inget trollspö för skolan

PÄ mÄndagen presenterade Utredningen om ökat statligt ansvar för skolan sitt betÀnkande.

Utbildningsminister Mats Persson (L) bör ta det sÄ vackert med skolan. Viss, skarp styrning frÄn staten kan det nog finnas fog och stöd för. Men se upp med baksidorna.

Utbildningsminister Mats Persson (L) bör ta det sÄ vackert med skolan. Viss, skarp styrning frÄn staten kan det nog finnas fog och stöd för. Men se upp med baksidorna.

Foto: TT

Krönika2022-11-08 05:15
Detta Àr en ledarkrönika. Folkbladets ledarsida Àr oberoende socialdemokratisk.

Utredaren Thomas Persson skriver pĂ„ DN Debatt (7 november) att han och hans medarbetare i utredningen har "vĂ€nt och vridit" pĂ„ frĂ„gan om ett eventuellt förstatligande. Ämnet Ă€r vĂ€l lite hetare nu Ă€n pĂ„ flera decennier. I den nya regeringen och dess underlag Ă€r det inte bara Liberalerna som driver pĂ„ för ett förstatligande. Av de sĂ„ kallade "valkompasser" som fanns tillgĂ€ngliga före valet i september framgĂ„r att det bara Ă€r Centerpartiet som sĂ€ger ett klart nej till förstatligande av skolan. 

För drygt trettio Ă„r sedan fick den socialdemokratiska regeringen med nĂ„gra fĂ„ rösters majoritet och med stöd av dĂ„varande VPK igenom en kommunalisering av skolan. JĂ€ttemyndigheten Skolöverstyrelsen avvecklades och tunga omrĂ„den som finansiering och arbetsgivaransvar fördes över till kommunerna. Staten styrde Ă€ven fortsatt genom rollen som lagstiftare om skolans lĂ€roplaner och betygssystem samt genom en lĂ„ng rad av styrande statsbidrag pĂ„ skolans omrĂ„de. Skolan har sĂ„ledes varit minst "halvstatlig" Ă€ven under den kommunala tiden. 

Göran Persson tilltrÀdde som skolminister 1989. Han hade lÄng erfarenhet som kommunstyrelsens ordförande i Katrineholm i bagaget. FrÄn den positionen bar han - likt mÄnga andra kommunalrÄd - pÄ kritik mot hur systemet med statligt bestÀmda lÀrar- och rektorslöner som skulle betalas av kommunerna drev upp kostnaderna. PÄ finansdepartementet i regeringskansliet fanns sedan lÀnge en liknande kritik mot ointresset för ekonomisk styrning inom den statliga skolbyrÄkratin. Persson och finansen fann varandra och kommunaliseringen röstades igenom i december 1990.

Exakt vad kommunaliseringen har betytt för skolans kunskapsresultat Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga. En rad andra reformer - friskolor, betyg, gymnasieskolans linjer och program och ett otal statsbidrag, med mera - har genomförts. Dessutom har elevsammansĂ€ttningen förĂ€ndrats dramatiskt; ett mycket stort antal elever med utomeuropeisk bakgrund har snabbt ökat pĂ„frestningarna ute pĂ„ mĂ„nga skolor under de senaste decennierna. 

Utredaren Thomas Persson lyfter fram "ökad likvĂ€rdighet" mellan skolor som det tunga argumentet för en ökad statlig styrning. MĂ„nga kommuner Ă€r vĂ€ldigt smĂ„ och saknar resurser för att styra och följa upp skolverksamheterna. Ökad statlig styrning av tillstĂ„nd, kunskapskrav och skolpeng skulle antagligen kunna bidra till mer positiv likvĂ€rdighet för Sveriges elever. Men se upp med riskerna. Statlig fjĂ€rrstyrning av lokala förhĂ„llanden Ă€r inte nĂ„got magiskt trollspö för en bĂ€ttre skola med sund ekonomi.