SÄ kom dÄ regeringens och Januaripartiernas infrastrukturproposition. Förslagen strÀcker sig tolv Är framÄt i tiden och omfattar framförallt investeringar i ny rÀls och vÀgar och underhÄll av vÀgar och rÀls och allt som hör dÀrtill. Propositionen presenterades vid en presstrÀff pÄ fredagsförmiddagen den 16 april. PÄ podiet stod infrastrukturminister Tomas Eneroth och miljö- och klimatminister Per Bolund. De bÄda politikerna hade med sig 799 miljarder kronor till sin presstrÀff. Vilket förstÄs Àr vÀldigt mycket pengar. Vi bör dock komma ihÄg det lÄnga tidsspannet framÄt i tiden. I liv och politik finns det inget som Àr sÄ lÀtt som att göra stora utfÀstelser och löften för ett "sedan" lÄngt dÀrframme i ett dunkelt fjÀrran. Jag sÀger inte att politikerna stÄr dÀr och hittar pÄ. Trafikverkets och regeringskansliets experter och tjÀnstemÀn har gjort ett gediget arbete med propositionen. De har lÄng vana vid det hÀr arbetssÀttet dÀr man utifrÄn ett ramverk - som den nya infrastrukturpropositionen utgör - samlar ihop sig för att regeringen under nÀsta Är ska kunna fatta beslut om en "nationell plan", med högre konkretion och med mer "riktiga pengar" till buds. Det jag sÀger Àr dÀremot att sÄ mycket ovÀntade saker kan och kommer att hÀnda under de kommande Ären. Plötsligt slÄr till exempel en pandemi till och grÀver stora hÄl i statens lÄnekista.
Den nya stambanan OstlÀnken frÄn JÀrna och till Norrköping/Linköping ligger redan i den rÄdande nationella planen. Det finns fortfarande olösta problem. För Norrköping Àr problemet utfarten söderut. Att grÀva lÄngt och djupt - under Strömmen - Àr dyrt och besvÀrligt. För Linköpings del Àr det Ànnu krÄngligare. Politikerna i stan har fastnat för en tokdyr tunnel som ingen kommer att vilja betala för. Men i det stora hela Àr det sÄ att OstlÀnken Àr en av tre delstrÀckor av de nya stambanorna som redan Àr beslutade och dÀr investeringskostnaden fram till 2029 sammanlagt Àr satt till 71 miljarder kronor. Svindlande mycket pengar det ocksÄ förstÄs. Men ÀndÄ nÄgot mer gripbart och verklighetsnÀra Àn 799 miljarder.
Tomas Eneroth var tydlig med att bygget av nya stambanor - som utgör bulken i kostnadsmassan - inte ska lÄnefinansieras och/eller lÀggas i flummiga investeringsbudgetar. Det Àr ett bra besked. NÀr det gÀller OstlÀnken Àr beskedet lika klart att lagt kort ligger. Vilket sÄ vitt jag begriper betyder att rÀlsen dras in i stÀderna och att tÄgen stannar dÀr folk vill stiga av och pÄ för att komma till jobbet och hem igen.