Rubrikens "därför" till trots så ges inga särskilt bra svar om varför. Och har svenska folket verkligen "älskat" Konsum?
Sara Kristoffersson skriver bra och intressant om tider som har passerat från 1899 då Konsum drogs i gång och fram till våra dagar då verksamheten bedrivs i ungefär 800 butiker under det gemensamma namnet "Coop." Kristoffersson har emellertid ett väl idealistiskt perspektiv på varför det har gått som det har gått. Och ett väl mörkt perspektiv på hur det faktiskt har gått.
Konsum var tidigare en utpräglad del av den samhällsbyggande socialdemokratiska sfären. Jag är uppväxt i ett litet brukssamhälle där det var självklart för de allra flesta att spara varje inköpskvitto från Konsumbutiken. Jag minns inga starka kärleksvibbar i samband med kvittoräknandet. Däremot var återbäringen till medlemmarna på runt tre procent av årets inköp av stor ekonomisk betydelse för familjen. Socialdemokratin vid den här tiden gav också tydlig återbäring till sina väljare i form av gradvis förbättrad privatekonomi och gradvis förstärkt socialekonomisk säkerhet i form av sjukkassa, a-kassa, pensioner, semester, med mera.
Ömsesidigheten var tydlig för de flesta. Bättre välfärd betalades med skatter och avgifter precis som återbäringen i Konsum betalades med medlemmarnas inköp i butiken.
När Konsum stegvis började avskaffa återbäringen från 1970-talet och framåt och när den centrala Konsumledningen låg och sov när ICA lanserade sitt ICA-kort i slutet av 1980-talet så började det gå utför med besked för Konsum. Sara Kristoffersson väljer istället en mer ideologisk förklaringsmodell. Hon citerar Jan Myrdal som menar att det "folkliga inflytandet" har ersatts av ett "jätteföretag" och att det är roten till problemen för Konsum.
Sara Kristoffersson skriver att Kooperativa förbundet är en "spillra av sitt forna jag". Vilket på många sätt är uppmuntrande sant och faktiskt fundamentet för att Kristoffersson inte haft uppdraget att författa en dödsruna över Konsum. Coop är idag en av de större livsmedelskedjorna i Sverige. Coop har kommit igen efter några tunga decennier av baskläder, slopad återbäring och förvirrade affärer. Det är nog inte särskilt många av de 28 konsumentföreningarnas över tre miljoner medlemmar som älskar Konsum. Men de uppskattar antagligen ofta vad de får för pengarna.