Handelshinder och skyddstullar skapar inte tillväxt

Hört talas om Ola Källenius? Förmodligen inte gissar jag. Västerviksbördige Källenius är nämligen en av de riktigt stora tungviktarna inom det internationella näringslivet.

Ola Källenius är den "mäktigaste svensken i bilvärlden" skriver Dagens Industri. Han befinner sig mitt i omställningen till eldrift av personbilar och mitt i hotande höjningr av tullar och andra handelshinder. En person att lyssna på och att ta intryck av.

Ola Källenius är den "mäktigaste svensken i bilvärlden" skriver Dagens Industri. Han befinner sig mitt i omställningen till eldrift av personbilar och mitt i hotande höjningr av tullar och andra handelshinder. En person att lyssna på och att ta intryck av.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT

Krönika2024-03-30 06:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sedan 2019 är han vd på Mercedes, den tyska biljätten med en omsättning på över1700 miljarder kronor. Ola Källenius är"den i särklass mäktigaste svensken i bilvärlden," skriver Dagens Industri som intervjuat honom vid ett av hans besök på isbanorna i Arjeplog för testkörning av en ny elbil. (25 mars) Och därav min gissning om att han är okänd för de allra flesta. De som verkligen vet "hur det är" inom de riktigt väsentliga delarna av våra verkligheter; de är nämligen tämligen okända för gemene man. Vilket ju på många sätt är bakvänt. Ola Källenius leder ett företag som har mycket stor påverkan på allas vår ekonomi, som har påtaglig betydelse för transportsektorns klimatpåverkan och vars affärsverksamheter har bäring på centrala frihandelsfrågor för den svenska exportindustrin. 

Ett storbolag som Mercedes rör sig självklart i ett kluster av ekonomi och politik. Mercedes har en stor del av sin marknad i Kina och man producerar mycket bilar i Nordamerika varifrån de exporteras till andra marknader. Kinesiska Geely, som äger Volvo Cars, är sedan 2018 också näst största ägare i Mercedes. Osäkra relationer mellan USA och Kina och mellan Europa och Kina är därför något som Ola Källenius och Mercedes hela tiden behöver förhålla sig till och hantera. 

I intervjun med Dagens Industri anför Källenius klassiska argument för frihandelns betydelse för det goda livet i största allmänhet. Det finns en risk för att EU-kommissionen kommer införa höga tullar mot kinesiska elbilar. Vilket Källenius starkt avråder ifrån. Han talar tvärtom för sänkta tullar på alla marknader: "Om vi tittar på de senaste trettio åren så är det handelsavtalen som öppnat upp marknader. (...) Protektionism har aldrig lett till tillväxt", säger han till DI: s reporter.  

Det är kloka ord. Sveriges legendariske finansminister Gunnar Sträng lär ha slagit fast att "När det går bra för Volvo så går det bra för Sverige". Lika sant är att när det går bra för Mercedes så går det bra för Europa.

Ola Källenius ger oss också en realtidsuppdatering om hur det går med elektrifieringen av bilarna. Det går framåt men inte framåt i den takt som Källenius och andra förutspådde för några år sedan. Marknaderna är trögare, ekonomin mer svårbedömd och politiken är inte alltid glasklar. Men riktningen är solklar. "Om man ser på verkningsgraden av en elbil så är den oslagbar", säger Ola Källenius till DI. Han vet vad han talar om. En person att lyssna på och att ta intryck av.