Färre Norrköpingsbor– men Stenberg ser framåt mot ljusare tider

Bengt Stenberg är samhällsbyggnadsdirektör i Norrköping. Vid åttatiden på torsdagsmorgonen stod Stenberg "På scenen mitt i stan" nere på Louis de Geer och talade om var Norrköpings kommun "gasar och bromsar och pausar".

Bengt Stenberg börjar bli varm i kläderna som samhällsbyggnadsdirektör i Norrköpings kommun. Det senaste kvartsseklet har de flesta gamla rivningstomter och industriruiner omvandlats till sköna bostads- och företagsområden. Och nu kommer Ostlänken och den nya ringleden på allvar att påverka stan.

Bengt Stenberg börjar bli varm i kläderna som samhällsbyggnadsdirektör i Norrköpings kommun. Det senaste kvartsseklet har de flesta gamla rivningstomter och industriruiner omvandlats till sköna bostads- och företagsområden. Och nu kommer Ostlänken och den nya ringleden på allvar att påverka stan.

Foto: Eva Jensen

Krönika2024-09-27 04:15
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Håkan Gunnarsson från Erichs Communications ledde mötet inför en stor publik. Jag var där.

Bengt Stenberg har varit ett år på sitt nya jobb. Hans företrädare var Anna Selander som nu är kommundirektör i Norrköping. I början av september 2022 stod Anna Selander "På scenen mitt i stan" (som det återkommande evenemanget på Louis de Geer kallas) och svarade på Håkan Gunnarssons frågor om hur det går för Norrköping. På Folkbladets ledarsida kommenterade jag mötet: "Norrköping inhyser nu 145 000 innevånare. Tillväxten ligger på ungefär 1 200 människor per år. Enligt Anna Selander byggs det ungefär lika många bostäder - 1 200 - per år. Hon fick frågor om den hotande lågkonjunkturen, skenande elpriser, räntehöjningar och annat elände kommer att stoppa många pågående och planerade byggen? Tidsplaner kan komma att justeras" sa Anna Selander." (4/9 2022)

Så är det. Inflation, räntor och oros- och dyrtider i allmänhet har fått prognoserna och resultatsiffrorna av förändras. Befolkningsökningen på ungefär 1 200 människor har förbytts till en befolkningsminskning på cirka 200 personer. Och en del samhällsbyggnadsprojekt kommer att "pausas och bromsas" framöver, sa Bengt Stenberg. Kommunens ansträngda ekonomi gör att bland annat satsningarna på nya stadsdelar i Sylten och Himmelstalund sätts på vänt.

Vilket förstås är klokt och sansat. Runt ett par hundra mer eller mindre trafik- och samhällspåverkande byggen/renoveringar/anpassningar pågår nu i Norrköping. Exempelvis kommer Lundbergs pågående fasadbyten på Drottninggatan att förändra city rejält. 

Stenberg var övertydlig med att den stora tågsatsningen "Ostlänken" bergsäkert kommer att dra igång. Datum är, enligt Stenberg, satt för när i november som kommunstyrelseordförandena Kristina Edlund i Linköping, Sophia Jarl i Norrköping och Urban Granström i Nyköping tillsammans med Trafikverket ska ta ett gemensamt första spadtag för Ostlänken i trakten av Nyköping. Johannisborgsförbindelsen, Norrköpings nya ringled, kommer att byggas som planerat. Inre Hamnens etapper rullar på och omvandlingen av Butängen från småindustriplats och till en ny stadsdel runt stans nya Resecentrum pågår som planerat.

"1 januari 2026 ska Trafikverket ha full tillgång till marken på Butängen", sa Bengt Stenberg.