ĂvergĂ„ngar Ă€r verkligen ett forskningsintresse i tiden. Ăr det nĂ„got Sverige behöver sĂ„ Ă€r det bĂ€ttre övergĂ„ngar. ĂvergĂ„ngar frĂ„n utanförskap till innanförskap, frĂ„n arbetslöshet till arbete, övergĂ„ngar frĂ„n invandrare och till invandrad svensk och inte minst övergĂ„ngar frĂ„n defensiv och hukande socialtjĂ€nst till en aktiv socialstat som tar barns uppvĂ€xtvillkor pĂ„ allvar.
Tidigare i veckan trÀffade jag Ali Osman. Vi medverkade bÄda pÄ ett möte om kunskap och skola som Friskolornas riksförbund arrangerade. Det han efterstrÀvar med sin forskning Àr att öka insikterna om inte minst invandrade mÀnniskors institutionella villkor för social inkludering i det svenska samhÀllet.
Ali Osman vidgar verkligen vyerna frĂ„n det lite inkrökta och politiskt stereotypa sĂ€ttet att se pĂ„ mĂ€nniskor som vore vi enbart speglar av vĂ„r socioekonomiska och/eller etniska grupp. Tillsammans med forskarkollegorna Niclas MĂ„nsson och Carina Carlhed Ydhag har Ali Osman bland annat tagit fram rapporten: I skuggan av kulturellt kapital â om konsten att omforma habitus för skolframgĂ„ng. (2021) (Googla pĂ„ "habitus"; det fick jag göra.)
Att lÀsa rapporten och intervjuerna med invandrarungdomar som lyckas i skolan, trots uppvÀxter i lÄg- eller outbildade familjer Àr att pÄminna sig om hur svenska arbetarungdomar under första delen av förra seklet omformade sig för skol- och livsframgÄng. Stödet i familjen var inte akademiskt utan emotionellt. Drivkraften var chansen att fÄ det bÀttre. Man var beredd att försaka annat för att gÄ pÄ kvÀllskurser, lÀsa böcker, gÄ pÄ brevskolor, sprÄkkurser, vinterkurser pÄ folkhögskolor, fackliga utbildningar. Man tog tillvara pÄ de resurser för framgÄng som skickliga lÀrare Àr.
ĂvergĂ„ngen dĂ„ var frĂ„n ett fattigt klassamhĂ€lle och till ett rikt folkhem. ĂvergĂ„ngen nu handlar om att gĂ„ frĂ„n systemhotande sociala problem och samhĂ€llsbĂ€rande brister och till ett stĂ€rkt Sverige som struntar i etnicitet och von oben integration utan istĂ€llet har höga förvĂ€ntningar pĂ„ alla.
PÄ mötet om kunskap och skola trÀffade jag ocksÄ Damian Brunker som Àr rektor pÄ Sveriges största grundskola; Internationella Engelska Skolan i den utsatta förorten Fröslunda i Eskilstuna. NÀstan bara invandrarbarn och 97 procents behörighet till gymnasiet. HÀr finns starka drivkrafter för övergÄngar till ett bÀttre Sverige.