Vilket är så sant som det är sagt; i vart fall för de som behöver synligheten i media för att till exempel öka intresset för det parti där man är ledare. Mätningar där det framkommer hur partier och partiledare förmår att nå fram och ut i medierna är därför väldigt intressanta.
Kantar Sifo presenterar nu i samarbete med SR: s Ekoredaktion en större och bredare mediemätning än någonsin. Digitaliseringen inom media gör det möjligt för Kantar Sifo att lyssna och läsa långt fler media än tidigare. Stora sociala medier som Facebook och Twitter delar nu utrymme med "Youtube, poddar, över 500 tidningar och 1500 nyhetssajter. Vid sidan av Ekot och Rapport, Nyheterna i TV4 ingår nu även närmare 200 andra program i radio och TV. Mediemätaren omfattar denna gång nästan 800 000 artiklar, inslag och inlägg på sociala medier", skriver Ekot på sin hemsida. (28 januari)
Bredden i undersökningen är välgörande på många sätt. En av de mest lärorika kunskaperna i mediemätningen är redovisningen av hur pass flitigt olika sakfrågor förekommer i olika redaktionella och sociala medier. En del ofta upprepade påståenden och fördomar kommer på skam genom Kantar Sifos och Ekots försorg.
Det har till exempel länge påståtts att åsiktsbildningen på de sociala medierna till inte alls obetydliga delar skulle ha sitt ursprung i sådant som rysk påverkanskrigföring och rasistiska trollfabriker. Sådant förekommer säkert också. Men i allt väsentligt så dominerar de fyra tunga sakfrågorna Lag och ordning, Migration/integration, Politiskt spel/regeringsfrågan och Sysselsättning/arbetsmarknad i all media. Det finns kort sagt inga större skillnader mellan Youtube och TV, Facebook och tidningar eller twitter och radio. Om nu inte troll och ryssar skall anklagas för att styra även SVT och DN så är det ett rimligt antagande att media av olika slag förhåller sig på ungefär samma sätt till medborgarnas verkligheter.
Medborgarnas och medias uppmärksamhet på lag och ordning, migration, politiskt spel och arbetsmarknad speglar kort sagt verkligheterna på ett relevant sätt.
Det finns många andra kunskapsrika pärlor i mediemätningen. Partiledarnas betydelse illustreras av det tydliga tapp i uppmärksamhet som drabbat Centerpartiet under Annie Lööfs ledighet. V och SD har ökat mest under perioden (oktober-december 2019) vilket är lika rättvist som logiskt med tanke på nyhets- och opinionsutvecklingen.
Tidsandan präglas givetvis av folks tunga intressen för sådant som lag och ordning och migration. De partier som hellre vill "prata om annat" har därför stora problem.