NĂ€r nycirkusen flyttar in pĂ„ Ăstgötateatern kan man tro att det Ă€r nĂ„got helt nytt, men faktum Ă€r att förestĂ€llningsformen vĂ€xte fram i Europa redan pĂ„ 70-talet dĂ„ man ville pĂ„verka samhĂ€llet och politiken med sitt uttryckssĂ€tt. Ordet nycirkus har sitt ursprung i franskans "nouveau cirque". Till skillnad frĂ„n den traditionella cirkusen behöver nycirkusen varken djur eller cirkustĂ€lt â men magi och akrobatik Ă€r vanliga inslag.
Historiskt sett har magiker förföljts. Inte minst hÀxprocesserna fick dem att ta nÄgra steg tillbaka. NÀr de i mitten av 1900-talet vÄgade sig fram i rampljuset igen var det viktigt att framhÄlla att de inte hade nÄgon verklig makt: magiker var bara skÄdespelare som gick in i trollkarlsroll.
FörestÀllningen TÀnk om som Àr ett samarbete mellan akrobaten Mattias Lindström och den franska nycirkusartisten Magali Bancel gör visst ansprÄk pÄ att trotsa detta synsÀtt. Tillsammans utgör de gruppen CIRK L och vill inte bara anvÀnda magin som underhÄllningsform, utan ocksÄ för att fördjupa ett konstnÀrligt pÄstÄende. Vilket Àr dÄ detta pÄstÄende?
I TÀnk om möter vi ett par som befinner sig i en tydlig svacka, Ätminstone frÄn den kvinnliga karaktÀrens perspektiv. Var finns passionen nÀr han hellre tittar pÄ TV Àn kysser henne? Hon tycks för honom osynlig. NÀr han gÄr fram till bokhyllan som hon stÄr framför försvinner hon till och med in i den, sÄ att huvudet blir en del av inredningen! Och nÀr de ska ha sex pÄ köksbordet blir det alltid problem med elen.
Handlingen Àr simpel: hon Àr uttrÄkad, han tar henne för given, och nÀr hon lÀmnar honom super han ner sig i sorg och ett kÀnslomÀssigt inferno uppstÄr. Det Àr inte svÄrt att lista ut hur det hela slutar, Àven om vÀgen dit Àr innovativ. I Sverige Àr vi fortfarande ovana vid den hÀr typen av blandade konstformer.
Jag fastnar mycket för den genomtĂ€nkta anvĂ€ndningen av ljud, ljus och rörelse. Eftersom det hĂ€r Ă€r stum teater spelar kroppssprĂ„ket en alldeles sĂ€rskilt avgörande roll â och vem kan behĂ€rska det med större precision och elegans Ă€n akrobater och cirkusartister? Dessutom visar skĂ„despelarna pĂ„ kemi i sitt samspel, trots att de akrobatiska akterna ofta görs individuellt.
Musiken sĂ€tter tidigt en kĂ€nslomĂ€ssig prĂ€gel vars takt alla hĂ€ndelser genomgĂ„ende följer. NĂ€r man minst anar det smĂ€ller det frĂ„n scenen. Pang, pang â ett minifyrverkeri! Och extra minnesvĂ€rda Ă€r Ă€ven de mĂ„nga klĂ€dbytena, den gĂ„ende vĂ€skan och scenbytet frĂ„n handens vigselring till den stora snurrande ringen pĂ„ golvet.
Det som imponerar mest pÄ mig Àr sÄledes det sammansvetsade symbolsprÄket. SjÀlva intrigen i sig kryper inte alls in under skinnet lika mycket som det obehagliga pirret över att dÀr faktiskt flyger nÄgon pÄ scen utan synlig livlina, hÀnger upp och ner eller gÄr pÄ glasflaskor. Nej, relationsdramat lÀmnar mig faktiskt tÀmligen oberörd
Ăktenskapsproblemet kĂ€nns mest som ett sĂ€tt att legitimera för en vuxen publik att gĂ„ pĂ„ en sĂ„dan hĂ€r förestĂ€llning. Man verkar inte riktigt lita pĂ„ att de förbluffade skratten och hĂ€pna andhĂ€mtningarna rĂ€cker för att tillfredsstĂ€lla andra Ă€n barnen. SĂ„ varför inte vĂ„ga lite mer nĂ€sta gĂ„ng?
Ett djupare manus riskerar visserligen att bli mer svĂ„rförstĂ„tt för de yngre tittarna, men tekniskt har CIRK L och övriga inblandade redan övertygat om möjligheterna i sitt konstnĂ€rliga sprĂ„k. Det Ă€r redan nu snyggt och rikt pĂ„ finess, men tĂ€nk om det ocksĂ„ kunde innehĂ„lla ett nytĂ€nkande budskap â dĂ„ skulle taket lyfta pĂ„ riktigt och samhĂ€llsdebatten tas till en helt ny nivĂ„.