– Var är Nina? undrar Pelle Öhlund som skrivit manus och regisserat tillsammans med Nina Jemth.
Någon tycks ha strött lite älvstoff över Östgötateaterns pressträff – där inget är sig likt. Plötsligt kommer en hel piratbesättning från landet Ingenstans för att leta. De märkliga typerna Starkey och Smee vägrar lämna Pelle Öhlund ifred när han försöker förklara att de faktiskt bara är bifigurer.
Wendys historiaDet visar sig sen att Nina Jemth visst finns där, förklädd till Smee, som med sin smala mustasch och sitt lilla pipskägg inte är helt olik kapten Jack Sparrow från ett helt annat piratäventyr. Hon medverkar själv i föreställningen, men ser inget problem i att samtidigt regissera.
– Jag är van att jobba så, säger hon.
Nina Jemth tycker att det var spännande att få dramatisera JM Barries romanklassiker Peter Pan och Wendy.
– Jag hade mest sett Disneyproduktionerna innan, där Wendy inte har någon framträdande roll. När vi tog tag i boken så upptäckte vi att det faktiskt är Wendys historia, säger hon.
LivshetsBokens berättelse tar sin början i ett hem i London, i stadsdelen Bloomsbury i början av 190-talet. Ursprungsmiljön är borgerlig och präglad av oro för framtiden och ekonomin.
– Vi har skapat en egen familj, men de stressiga inslagen finns kvar. Det finns ingen närvaro i kontakten med varandra. Och inte heller någon plats för de långa tankarna. Det är ett ständigt pågående. Jag tror att många kan känna igen det. Livet rullar bara på och går fortare och fortare, säger Nina Jemth.
– Wendy lever i den samhällsstrukturen som är resultatinriktad och saknar plats för drömmar.
När hon slår upp fönstret för Peter Pan öppnar hon också sina sinnen för fantasin, som blir ett sätt att hantera en jobbig verklighet, förklarar Nina Jemth. På resan till Ingenstans konfronterar hon sina rädslor och träffar likasinnade.
– Vi har jobbat med föreställningen så att den speglar fantasin, säger hon.
Längtar bortHuvudrollen som Wendy gör Ann-Sofie Andersson Kern som tidigare spelat i bland annat Swedenhielms och Kungens rosor på Östgötateatern.
– Wendy är en vanlig människa som längtar bort från det rutinartade livet till någonting annat. Man kan känna igen kraven på att vara duktig flicka, det är man uppväxt med i samhället. Man ska sköta sig och inordna sig, säger Ann-Sofie Kern.
Den bärande rollen som Peter Pan gör hennes make Krister Kern.
– Det är kul. Vi har inte spelat mot varandra på kanske tio år, berättar han.
Det var många år sedan Östgötateatern gav en familjeföreställning på Stora Teatern och de båda tycker att det är upplyftande att få medverka i ett familjeäventyret.
– Det är en riktig smällkaramell. En saga, där man får feta på och ta i, säger Ann-Sofie Kern.
– Det har varit roligt att jobba med Pelle och Nina för de arbetar väldigt visuellt och det är mycket teater. De använder teaterns styrkor men låter den möta det digitala med coola projektioner. Det blir en schysst blandning, säger Krister.
Mycket för ögatFöreställningen innehåller nyskriven musik av Jan-Erik Sääf, även om den inte är någon musikal. Framför allt utlovas mycket för ögat: cirkuskonster, flygningar och projektioner som skapar ett stort hav.
Bland de medverkande finns tolv cirkusungdomar från Norrköping. En av dem är Victoria Svensson från Norrköpings Cirkus & Varieté som bland annat spelar det förlorade barnet Nib. Hon är väldigt glad över att få möjligheten att medverka i den maffiga produktionen som ger en inblcik i arbetet bakom kulisserna.
– Det här ger mig jättemycket. Man utvecklas och lär sig att uttrycka sig bättre på scenen, säger hon.
Cirkusungdomarna koreograferas av cirkusartisten Magali Bancel, som bland annat spelar Tingeling och som senast sågs i den hyllade föreställningen Tänk om.
Wendy och Peter Pan spelas i Norrköping 18 december 2015–17 januari 2016. Och på Stora teatern i Linköping 1 april– 4 maj 2016.