Folkbladet kommer in pÄ Teater BrÄddgatan 34 mitt i en scen dÀr de tvÄ syskonen Josef och Margareta, spelade av Lars Olofsson och Eva Carlsson samtalar om svÄra Àmnen. Det handlar om Teater Pelikanen som nu förbereder sig för en turnéversion av "Kinski och döden" baserad pÄ författaren Melker Garays roman frÄn 2009.
Man satte upp en dramatiserad version förra Äret men nu gÄr man vidare, denna gÄng i bearbetning och regi av Mats Huddén.
â Vi ville göra en turnĂ©version sĂ„ jag har kortat pjĂ€sen lite, sĂ€ger Mats HuddĂ©n som tyckte det hĂ€r var en rolig utmaning.
â Jag har nog strukit bort en halvtimme och försökt hitta kĂ€rnan som Ă€r mötet mellan de tvĂ„ syskonen, hennes dödsskrĂ€ck, relationen mellan dem.
Det Àr en pjÀs som berör de stora frÄgorna: de tvÄ syskonen Josef och Margareta (som inte trÀffats pÄ mÄnga Är) möts en lÄngfredagskvÀll. Det blir en natt dÀr tankar om döden, tro och gemensamma minnen bryts mellan de tvÄ som har helt olika utgÄngspunkter. DÀr Margareta har dödsskrÀck har Josef sökt sig till döden i och med hans yrkesval: dödgrÀvare.
â Det handlar om vĂ€ldigt mĂ€nskliga funderingar om de hĂ€r Ă€mnena, det finns ju inte rĂ€tt eller fel, pĂ„pekar Eva Carlsson och Lars Olofsson fyller i:
â Syskonens förĂ€ldrar dog tidigt och döden har blivit en "grej" för dom som de tacklar pĂ„ olika sĂ€tt.
För musiken svarar Marcho Marchev som spelar bÄde saxofon och klarinett i förestÀllningen och hela tiden Àr synlig för publiken.
â Vi har valt att ha blĂ„sinstrument för att fĂ„ rörelse och Marcho följer förloppet pĂ„ scenen. Vi satte oss ner och gjorde teman för de olika kĂ€nslolĂ€gena och det höjer verkligen kvaliteten pĂ„ förestĂ€llningen med levande musik som bĂ„de kan förebĂ„da, förstĂ€rka och Ă€ndra tempo i förestĂ€llningen, berĂ€ttar Mats HuddĂ©n och Marcho Marchev förklarar hur han valt musiken:
â Det finns komponerade slingor, improvisationer men ocksĂ„ klassiska melodier som Ă„terkommer.
Eva Carlsson och Marcho Marchev Ă€r ju trotjĂ€nare i Teater Pelikanen medan Lars Olofsson och Lise MĂŒller, som bĂ€gge bor i Linköping, Ă€r nya ansikten i detta sammanhang, de har dock tidigare jobbat med Mats HuddĂ©n. Medan Lars Olofsson spelar brodern Josef har Lise MĂŒller en mĂ€ngd roller att hĂ„lla reda pĂ„ som strĂ€cker sig frĂ„n högt till lĂ„gt:
â Jag spelar gud och döden, arbetskamrat och exflickvĂ€n men Ă€ven papegoja, berĂ€ttar Lise MĂŒller.
Teater Pelikanen spelar oftast barnteatermen denna förstÀllning Àr alltsÄ för gymnasieungdom och vuxna.
â Det Ă€r intressant att jobba med vuxenroller ocksĂ„, sedan Ă€r det roligt att Marcho Ă€r med och ju nĂ€stan har en roll i denna förestĂ€llning, sĂ€ger Eva Carlsson och Mats HuddĂ©n tillĂ€gger att det Ă€r en bra grund att ha som skĂ„despelare:
â Tilltalet till barn i barnteater ska vara direkt och man fĂ„r ocksĂ„ en direkt respons, det Ă€r vĂ€ldigt viktiga erfarenheter Ă€ven i vuxenteater. Ju mer man kan arbeta med bĂ„da delarna ju bĂ€ttre Ă€r det.
Denna förestÀllning Àr alltsÄ tÀnkt att turneras med, dÀrför har man ocksÄ skalat bort lite av den ursprungliga scenografin.
â Vi tror att den till exempel kan passa bra för gymnasieskolor, folkhögskolor men Ă€ven för kyrko- och vĂ„rdpersonal som en startpunkt för samtal om de hĂ€r frĂ„gorna, sĂ€ger Eva Carlsson som tillĂ€gger att förestĂ€llningen nu Ă€r 45-50 minuter lĂ„ng och Mats HuddĂ©n tillĂ€gger att förestĂ€llningen inte Ă€r tung i sig.
â Nej, den skiftar i olika infall, visst handlar det om döden men kanske framförallt om livet.
FörestÀllningen spelas pÄ Teater BrÄddgatan 34 torsdagen den 16 november samt fredagen den 17 november men Àr alltsÄ Àven tillgÀnglig för bokningar.