Inte mĂ„nga kĂ€nner till Korpelarörelsen, som tog form i Tornedalen och MalmfĂ€lten under 1900-talets början. Den vĂ€xte fram ur laestadianismen och bejakade allt det som den tidigare religiösa rörelsen förbjöd â sĂ„ng, dryck, dans och erotik. Slutligen urartade den i en orgiastisk sekt, berĂ€ttar regissören och initiativtagaren Carina Henriksson. Hon har lĂ€nge velat berĂ€tta om hĂ€ndelserna.
â FörestĂ€llningen handlar om en del av vĂ„r historia som vi har dolt och inte pratat om och det Ă€r dags att lyfta upp den i ljuset. Jag har velat göra det hĂ€r i 15 Ă„r men nu Ă€r tiden mogen. Det Ă€r jĂ€tteviktigt att vi sjĂ€lva berĂ€ttar, sĂ€ger hon.
Med dans och sÄng tar en 50 personer stor ensemble plats pÄ scenen. Tre kvinnor Àr berÀttare, en som talar, en som dansar och en som sjunger. Den sjungande rollen som "poetissan" görs av Carina Henriksson sjÀlv.
â Hon kan vara nĂ„gon som förstĂ„r rörelsen. Men hon Ă€r ocksĂ„ en symbol för alla som vill berĂ€tta de historier man inte fĂ„r berĂ€tta.
SpÄrade ur i orgier
Toivo Korpela som har gett namn Ät rörelsen var en vÀckelsepredikant frÄn Finland som blev omÄttligt populÀr i Sverige. Men nÀr han ÄtervÀnde hem 1935 klev flera informella ledare fram och rörelsen spÄrade ur, enligt Carina Henriksson.
FörestÀllningen gestaltar hur folk blev indragna och hur deltagarna i sekten vÀntade pÄ att bli hÀmtade i en himmelsk silverark.
â De som stod och vĂ€ntade pĂ„ arken som aldrig landade hade inte sĂ„tt sina grödor, för de skulle ju Ă€ndĂ„ resa upp till himlen. De kom tillbaka till ingenting, och det var fruktansvĂ€rt för dem. Det nedĂ€rvda traumat har följt med i generationer, sĂ€ger Carina Henriksson, som berĂ€ttar att utanförskap och social misĂ€r drabbade mĂ„nga.
Sigurd Siikavaara var en av de nya informella ledarna som gjorde rörelsen allt mer utsvĂ€vande. Man hittade stöd i Bibeln för att nakenhet var naturligt och huvudsakramentet i rörelsen blev den sexuella akten â nattvarden omtolkades till att betyda samlag. Det pĂ„gick orgier, och mĂ„nga av de som deltagit i Korpelarörelsens möten blev i efterhand dömda, bland annat för otukt med barn.
Samtidigt fanns en positiv aspekt för en del av kvinnorna, enligt Carina Henriksson.
â Det hĂ€r blev ocksĂ„ en del av den kvinnliga frigörelsen. I laestadianismen fĂ„r man inte ens njuta av samlaget med sin make, och nu sades det att vi alla gick nakna i Edens lustgĂ„rd, sĂ€ger hon.
MinoritetssprÄk
Librettot Àr skrivet av författaren Bengt Pohjanen och Carina Henriksson. Pohjanen har i flera böcker, bland annat "Dagning; röd!", skildrat Korpelarörelsen. I förestÀllningen gestaltas flera av riterna med dans och sÄng. Den framförs ocksÄ pÄ fem sprÄk, svenska samt minoritetssprÄken meÀnkieli, finska, nordsamiska, lulesamiska och inslag av teckensprÄk.
â Vi har de rötterna och ville gĂ€rna bygga en scenkonstproduktion som Ă€r förankrad i regionen och berĂ€tta vĂ„r historia med alla sprĂ„k pĂ„ scen, sĂ€ger Carina Henriksson.
Hennes mormor var laestadian och hon upplevde den religiösa extasen nÀr vuxna mÀnniskor grÀt. Men sedan urartade det och hon minns hur Àmnet alltid tystades i barndomen.
ââVi Ă€r mĂ„nga som kanske har anat att nĂ„gon i slĂ€kten var med, men om man frĂ„gade fick man en spark under bordet och de sade âdet pratar man inte omâ.
Carina Henriksson ser det som kulturen och konstens uppgift att lyfta Àven kÀnsliga Àmnen. Och hon hoppas kunna inspirera fler att söka svar.
â Allt vi inte pratar om blir ett nedĂ€rvt trauma, man fĂ„r inte svar pĂ„ frĂ„gor och dĂ„ kan man heller inte analysera och bearbeta.