Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Teatrarna slÄr upp sina dörrar

Efter en lĂ„ng period av vĂ€ntan och instĂ€llda pjĂ€ser slĂ„r flera teatrar upp sina dörrar igen – för Ă„tta personer Ă„t gĂ„ngen. LĂ€ttnaden över att Ă€ntligen fĂ„ spela Ă€r stor.

FörestĂ€llningen "Arvet" fick till slut premiĂ€r – för Ă„tta personer. Pressbild.

FörestĂ€llningen "Arvet" fick till slut premiĂ€r – för Ă„tta personer. Pressbild.

Foto: Magnus Skoglöf

Teater & musikal2021-05-04 06:00

Åtta personer fick se nĂ€r "Arvet" av Alejandro Leiva Wenger och Frida Röhl Ă€ntligen hade premiĂ€r pĂ„ Folkteatern i Göteborg den 28 april. PjĂ€sen har fĂ„tt skjutas upp flera gĂ„nger. Men till slut valde Folkteatern och regissören Frida Röhl att inte vĂ€nta in ytterligare turer kring lĂ€ttade restriktioner, utan att spela för en rekordliten publik.

– Vi har haft en stark produktionstakt genom hela pandemikrisen. Men det Ă€r ocksĂ„ förfĂ€rligt att man sitter pĂ„ en produktion och inte visar den. Det gĂ„r att visa den för Ă„tta. PĂ„ ett sĂ€tt Ă€r det sjĂ€lvklart att den dĂ„ ska tillfalla publiken, sĂ€ger Frida Röhl, som glĂ€ds över premiĂ€ren.

Orkar inte hoppas

Folkteatern Ă€r inte ensamma om beslutet. Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, Dramaten, kompani Giraff och Moment teater Ă€r nĂ„gra av dem som ocksĂ„ vĂ€ljer att spela för Ă„tta personer – trots att lĂ€ttnader i publikrestriktionerna kan vara nĂ€ra förestĂ„ende. Men det har man hört frĂ„n och till under ett Ă„r, menar Frida Röhl.

– Jag orkar inte hoppas mer. Vi gör vad vi tror pĂ„ och det finns en publik som vi inte fĂ„r glömma. De Ă€r dĂ€r och vill in. De behöver kanske just nu teater och det levande mötet mer Ă€n nĂ„gonsin, sĂ€ger hon.

Det Ă€r viktigt för Folkteatern att hĂ„lla verksamheten vid liv. Samma sak vittnar Moment teater i Stockholmsförorten GubbĂ€ngen, om. Teatern har producerat flera förestĂ€llningar som har fĂ„tt stĂ€llas in, bland annat den som med buller och bĂ„ng skulle ha visats i samband med Moments 20-Ă„rsjubileum i december 2020. NĂ€r allt stĂ€ngdes ner började Åsa Berglund Cowburg istĂ€llet skriva manus och regissera "Trötthetens estetik", som sĂ€rskilt har skapats för en publik pĂ„ Ă„tta personer.

– Det betyder vĂ€ldigt mycket för oss att vi kan vara i gĂ„ng. Vi Ă€r en liten teater som Ă€r lite skör efter allt det hĂ€r. Att vi upprĂ€tthĂ„ller nĂ„got Ă€r viktigt för vĂ„r sjĂ€lvkĂ€nsla och existens, sĂ€ger hon.

Nya berÀttelser

"Trötthetens estetik" handlar om nĂ„got som har aktualiserats under pandemin: i mĂ„nader har Åsa Berglund Cowburg hört folk sĂ€ga hur trötta de Ă€r. HĂ€r undersöker hon trötthetens olika sidor. Hon ser ocksĂ„ en poĂ€ng i att mĂ€nniskor hanterar kĂ€nslan tillsammans.

– Vi lever i ett samhĂ€lle dĂ€r trötthet ses som ett slags undantagstillstĂ„nd som vi helst inte ska vara i. Det Ă€r nĂ€stan lite skambelagt, samtidigt som vi har en massa utmattningsproblematik. Tröttheten Ă€r ocksĂ„ naturlig: alla blir trötta. Men i pandemitider Ă€r det oro och ovisshet som Ă€r uttröttande, sĂ€ger hon.

Det stÀmmer för mÄnga kulturarbetare. Frida Röhl berÀttar att processen att hÄlla förestÀllningen vid liv, trots stÀndigt oklara besked, har varit drÀnerande. "Arvet" skapades för att Äka pÄ turné med Riksteatern. Men trots allt Àr hon glad över att Alejandro Leiva-Wengers nyskrivna pjÀs nu Àntligen fÄr möta sin publik.

– Det Ă€r en sak om en Hamlet-bearbetning hamnar i en lĂ„da nĂ„gonstans. Men det nyskrivna behöver vi verkligen i Sverige, vi behöver nya berĂ€ttelser för scenerna.

Teaterns magi

Frida Röhl undrar fortfarande om mycket av nedstĂ€ngningen av kulturen Ă€r signalpolitik, och upprörs av att gĂ„ frĂ„n teaterns öde salonger till vad hon upplever Ă€r vĂ€lbesökta shoppinggallerior. SjĂ€lv tror hon att teatern Ă€r smittsĂ€ker – och nödvĂ€ndig.

– I de hĂ€r tiderna av ensamhet, oro och ovisshet tror jag att kultur kan ha en vĂ€ldigt viktig funktion för mĂ€nniskorna, som vid alla kriser i samhĂ€llet. Jag efterlyser att fler politiker skulle vĂ„ga sĂ€ga det, och inte bara kulturpolitikerna.

BÄda teatrarna vittnar om en annorlunda upplevelse med bara Ätta i publiken. Paradoxalt nog kom alla nÀrmare varandra med sÄ fÄ i rummet, anser Frida Röhl.

– Allt hörs – om nĂ„gon fnittrar eller suckar. Det som Ă€r teaterns magi, att det hĂ€nder hĂ€r och nu, det blir starkare Ă€n nĂ„gonsin.

Fakta: Teater för Ätta personer

De hÀr förestÀllningarna visas för en publik pÄ Ätta personer:

"Trötthetens estetik" pÄ Moment teater i GubbÀngen. PremiÀr 24 april och spelas till 31 maj. För nuvarande utsÄld, men nya biljetter kan slÀppas.

"Gasljus” pĂ„ Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm. PremiĂ€r 7 maj.

"Arvet" pĂ„ Folkteatern i Göteborg. PremiĂ€r 28 april. Teatern ger ocksĂ„ "Dödsdansen" av August Strindberg pĂ„ hemlig ort – för endast fyra personer Ă„t gĂ„ngen. Den hade premiĂ€r 15 april.

"VÀrlden runt Rut" pÄ Dramaten. Ges utomhus pÄ Scenkonstmuseets gÄrd och ska sedan pÄ förskoleturné. PremiÀr 31 mars.

"Moln" av Kompani Giraff. Urpremiär i Sundsvall 24 april.

"PÄ jakt efter bibliotekstjuven" av Filip Alexanderson, pÄ Soppteatern. PremiÀr 7 maj.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!