à tta personer fick se nÀr "Arvet" av Alejandro Leiva Wenger och Frida Röhl Àntligen hade premiÀr pÄ Folkteatern i Göteborg den 28 april. PjÀsen har fÄtt skjutas upp flera gÄnger. Men till slut valde Folkteatern och regissören Frida Röhl att inte vÀnta in ytterligare turer kring lÀttade restriktioner, utan att spela för en rekordliten publik.
ââVi har haft en stark produktionstakt genom hela pandemikrisen. Men det Ă€r ocksĂ„ förfĂ€rligt att man sitter pĂ„ en produktion och inte visar den. Det gĂ„r att visa den för Ă„tta. PĂ„ ett sĂ€tt Ă€r det sjĂ€lvklart att den dĂ„ ska tillfalla publiken, sĂ€ger Frida Röhl, som glĂ€ds över premiĂ€ren.
Orkar inte hoppas
Folkteatern Ă€r inte ensamma om beslutet. Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm, Dramaten, kompani Giraff och Moment teater Ă€r nĂ„gra av dem som ocksĂ„ vĂ€ljer att spela för Ă„tta personer â trots att lĂ€ttnader i publikrestriktionerna kan vara nĂ€ra förestĂ„ende. Men det har man hört frĂ„n och till under ett Ă„r, menar Frida Röhl.
ââJag orkar inte hoppas mer. Vi gör vad vi tror pĂ„ och det finns en publik som vi inte fĂ„r glömma. De Ă€r dĂ€r och vill in. De behöver kanske just nu teater och det levande mötet mer Ă€n nĂ„gonsin, sĂ€ger hon.
Det Àr viktigt för Folkteatern att hÄlla verksamheten vid liv. Samma sak vittnar Moment teater i Stockholmsförorten GubbÀngen, om. Teatern har producerat flera förestÀllningar som har fÄtt stÀllas in, bland annat den som med buller och bÄng skulle ha visats i samband med Moments 20-Ärsjubileum i december 2020. NÀr allt stÀngdes ner började à sa Berglund Cowburg istÀllet skriva manus och regissera "Trötthetens estetik", som sÀrskilt har skapats för en publik pÄ Ätta personer.
ââDet betyder vĂ€ldigt mycket för oss att vi kan vara i gĂ„ng. Vi Ă€r en liten teater som Ă€r lite skör efter allt det hĂ€r. Att vi upprĂ€tthĂ„ller nĂ„got Ă€r viktigt för vĂ„r sjĂ€lvkĂ€nsla och existens, sĂ€ger hon.
Nya berÀttelser
"Trötthetens estetik" handlar om nÄgot som har aktualiserats under pandemin: i mÄnader har à sa Berglund Cowburg hört folk sÀga hur trötta de Àr. HÀr undersöker hon trötthetens olika sidor. Hon ser ocksÄ en poÀng i att mÀnniskor hanterar kÀnslan tillsammans.
ââVi lever i ett samhĂ€lle dĂ€r trötthet ses som ett slags undantagstillstĂ„nd som vi helst inte ska vara i. Det Ă€r nĂ€stan lite skambelagt, samtidigt som vi har en massa utmattningsproblematik. Tröttheten Ă€r ocksĂ„ naturlig: alla blir trötta. Men i pandemitider Ă€r det oro och ovisshet som Ă€r uttröttande, sĂ€ger hon.
Det stÀmmer för mÄnga kulturarbetare. Frida Röhl berÀttar att processen att hÄlla förestÀllningen vid liv, trots stÀndigt oklara besked, har varit drÀnerande. "Arvet" skapades för att Äka pÄ turné med Riksteatern. Men trots allt Àr hon glad över att Alejandro Leiva-Wengers nyskrivna pjÀs nu Àntligen fÄr möta sin publik.
ââDet Ă€r en sak om en Hamlet-bearbetning hamnar i en lĂ„da nĂ„gonstans. Men det nyskrivna behöver vi verkligen i Sverige, vi behöver nya berĂ€ttelser för scenerna.
Teaterns magi
Frida Röhl undrar fortfarande om mycket av nedstĂ€ngningen av kulturen Ă€r signalpolitik, och upprörs av att gĂ„ frĂ„n teaterns öde salonger till vad hon upplever Ă€r vĂ€lbesökta shoppinggallerior. SjĂ€lv tror hon att teatern Ă€r smittsĂ€ker â och nödvĂ€ndig.
ââI de hĂ€r tiderna av ensamhet, oro och ovisshet tror jag att kultur kan ha en vĂ€ldigt viktig funktion för mĂ€nniskorna, som vid alla kriser i samhĂ€llet. Jag efterlyser att fler politiker skulle vĂ„ga sĂ€ga det, och inte bara kulturpolitikerna.
BÄda teatrarna vittnar om en annorlunda upplevelse med bara Ätta i publiken. Paradoxalt nog kom alla nÀrmare varandra med sÄ fÄ i rummet, anser Frida Röhl.
ââAllt hörs â om nĂ„gon fnittrar eller suckar. Det som Ă€r teaterns magi, att det hĂ€nder hĂ€r och nu, det blir starkare Ă€n nĂ„gonsin.