Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Naturen kopplar grepp om vÄrsalongen

Djur, natur och levande material: NÀr Liljevalchs vÄrsalong slÄr upp sina portar Àr det med salar fyllda av ugglor, katter och hantverk i trÀ. Det politiska kulturÄret 2014 har dÀremot inte lÀmnat nÄgra bestÄende avtryck.

Mardrömsmisse. Niki Lindroth van Bahrs mardrömslika ”Ghost cat” Ă€r ett av utstĂ€llningens mĂ„nga melankoliska verk.
Fotograf: Anders Wiklund/TT

Mardrömsmisse. Niki Lindroth van Bahrs mardrömslika ”Ghost cat” Ă€r ett av utstĂ€llningens mĂ„nga melankoliska verk. Fotograf: Anders Wiklund/TT

Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Stockholm2015-01-31 03:28

Ett naturtema med inslag av svensk melankoli, sĂ„ sammanfattar konsthallschefen MĂ„rten Castenfors Ă„rets upplaga av Liljevalchs traditionella vĂ„rsalong. Och visst grönskar det i Stockholm redan i januari: svensk sommar, fĂ„gelholkar och naturfĂ€rger Ă€r Ă„terkommande inslag bland de 230 utvalda verken. Men framför allt Ă€r det naturmaterialen som dominerar Ă„rets utstĂ€llning.

– Det Ă€r oerhört mycket trĂ€ och ull i Ă„r, flera av verken lever och vibrerar, sĂ€ger MĂ„rten Castenfors.

Ett exempel Ă€r Christina Langerts ”From circle to square”, ett flottliknande trĂ€golv i massiv ek som upptar ett helt rum. I nĂ€sta sal förstĂ€rks tematiken ytterligare av Thomas Temptes mosaiktavlor i trĂ€ och Fredrik Anderssons handsnidade soffbordsdesign. I bakgrunden svĂ€var Alena Törnbergs interaktiva ullskulptur ”Dimman” fritt i rummet, dĂ€r besökarna bokstavligt talat kan försvinna in i dimman och höra konstnĂ€ren viska till dem.

– Med textiler hittade jag ett sĂ€tt att översĂ€tta mitt mĂ„leri till tre dimensioner. Tanken Ă€r ljuden ska skapa en lugnande effekt pĂ„ den som lyssnar, jag har bland annat inspirerats av hypnosterapi, sĂ€ger Alena Törnberg om verket.

För melankolin stĂ„r bland annat Niki Lindroth von Bahrs ”Ghost cat”: en tre meter hög mardrömskatt som tornar över besökaren likt en NorĂ©nsk vision av den kinesiska lyckokatten. Även övergivna bilar, sopberg och Kung Ubus dödshov Ă„terfinns i vĂ„rsalongen detta Ă„r.

DĂ€r det svenska kulturĂ„ret har prĂ€glats av ett starkt politiskt intresse inom sĂ„vĂ€l musik som film och teater, Ă€r samhĂ€llsintresset desto svagare inom konsten. Åtminstone bland de 2 335 konstnĂ€rer som ansökt till Ă„rets utstĂ€llning, enligt MĂ„rten Castenfors.

– Vi lever ju i en vĂ€rld som nĂ€stan hĂ„ller pĂ„ att kollapsa, sĂ„ nĂ„gonstans blir det lite konstigt att vi inte ser mer av den skrĂ€cken representerad i konsten. Men mĂ„nga av de som söker Ă€r svenska medelklasskids som gĂ„r pĂ„ konstskola, de verkar vara intresserade av andra frĂ„gor, sĂ€ger konsthallschefen.

Undantaget i sammanhanget Ă€r ocksĂ„ ett av utstĂ€llningens mest iögonfallande. Karola Messners mĂ„lning ”VĂ€rldsteater” Ă€r vĂ„rsalongens överlĂ€gset största verk. Tavlan förestĂ€ller en enorm scen som expanderar ut mot ramarna, dĂ€r varje ny kuliss representerar en tidsepoks största konflikter.

– Verket visar de mĂ€nskliga konflikterna frĂ„n 4000 Ă„r före Kristus fram till i dag. Öst-vĂ€st-konflikten stĂ„r i fokus, en konflikt som vandrat ner genom generationerna. Vi i vĂ€st var ju en gĂ„ng i tiden dessa ”grĂ€sliga invandrare” som vi Ă€r sĂ„ rĂ€dda för i dag. Jag stĂ„r inte pĂ„ nĂ„gons sida, utan ser det som ett stort mĂ€nskligt problem, sĂ€ger Messner om verket.

Sedan starten 1921 har vĂ„rsalongen varit en pendelrörelse mellan den folkliga och professionella konsten i Sverige, och har med Ă„ren blivit Liljevalchs viktigaste publikmagnet. Senast 2014 slogs ett nytt publikrekord med 76 000 besökare. Om tvĂ„ Ă„r ska konsthallens nya tillbyggnad stĂ„ fĂ€rdig, vilket innebĂ€r ytterligare 2 400 kvadratmeter yta. Men enligt MĂ„rten Castenfors finns inga planer pĂ„ att vĂ„rsalongen ska bli större Ă€n vad den redan Ă€r. I stĂ€llet kommer man att hĂ„lla en annan utstĂ€llning parallellt:

– Det kommer kunna lura folk frĂ„n det publika till den lite mer klassiska konsten. PĂ„ sikt vill vi ta annan position i Stockholm Ă€n den vi har i dag. (TT)

FAKTA

VÄrsalongen i siffror

I Ă„r sökte 2 335 konstnĂ€rer till vĂ„rsalongen.

230 verk av 119 konstnÀrer valdes ut av juryn.

MÄleri Àr den genre som dominerar med 88 verk, följt av skulptur/objekt med 43 verk och teckning som stod för 25 verk.

Könsfördelningen bestÄr av 65 kvinnor och 54 mÀn.

MedelÄldern bland de utvalda konstnÀrerna Àr 45 Är. UtstÀllningens yngsta deltagare Àr 18 Är och den Àldsta Àr 89 Är.

Juryn bestod i Är av Jeanette Bonnier, Tom Böttiger, Lena Josefsson och MÄrten Castenfors.

UtstÀllningen pÄgÄr till den 29 mars.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!