Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Madonna - ikon och trendsättare

Sverigeaktulla Madonna är minst lika uppmärksammand för sin stil och sina eklektiska klädval som för popmusiken. Efter ett kvarts sekel som artist fortsätter superstjärnan att ömsa skinn.

Madonna i 2009 års tappning. Scenkläderna från Sticky and Sweet-turnén är från modehuset Givenchy. Foton: Scanpix

Madonna i 2009 års tappning. Scenkläderna från Sticky and Sweet-turnén är från modehuset Givenchy. Foton: Scanpix

Foto: MINDAUGAS KULBIS

Stockholm (TT Spektra)2009-08-07 03:00
Musikern, producenten, skådespelaren och författaren Madonna har sedan genombrottet med sitt självbetitlade debutalbum 1983 ständig förändrat sitt yttre. Hon har etablerat sig som en avantgardistisk artist, provokatör, sexuellt subjekt och gayikon. Få kända personer har varit så trendskapande som Madonna.- När hon kom på 1980-talet förfinade hon en stil som redan fanns på gatan. Hon tog punkens attribut och gjorde dem mer katolska och sockersöta. Hon tog spetsen, oskyldighetens främsta textil, använde den och lade till mycket humor.- Madonna har alltid varit väldigt spännande modemässigt och fick direkt en extrem genomslagskraft. På kort tid fick hon miljontals små wannabes, säger Kristina Adolfsson, tidigare chefredaktör på modemagasinet svenska Elle.Brittiska Elle tilldelade Madonna titeln stilikon senast 2007.Designernas musa
Madonna har varit inblandad i en rad samarbeten inom modevärlden, utöver att vara Jean-Paul Gaultiers musa. 2007 samarbetade hon med H&M för kollektionen "M" och offentliggjorde tidigare i år att hon ska göra en specialkollektion åt den franska designern Christian Audigiers streetmärke Ed Hardy.Madonna syns i år även i den klassiska väskmakaren Louis Vuittons kampanj och scenkläderna till den aktuella Sticky and Sweet-turnén är designade av Givenchys Riccardo Tisci.- För ett tiotal år sedan marknadsförde nästan alla designers sig med orden "as worn by Madonna", säger Kristina Adolfsson.KlädkameleontLady Gaga
Varje årtidonde pekas nya kvinnliga artister ut som hennes arvtagare. Under 1990-talet var det Britney Spears och nu senast Lady Gaga. Men ingen når upp till hennes status.Kanske är det i den ständigt visuella förnyelsen Madonnas kreativa talang främst tar sig uttryck. Hon återgår sällan till sina tidigare stilar. Oavsett om det varit 1980-talets avklippta nätbrynjor, leggings och spets, det tidiga 1990-talets strutbehåar, maskulina kostymer och S&M-flirt och några år senare bohemisk elegans och country.Även efter att sångerskan passerat 50-strecket fortsätter utvecklingen.- Det som är så förtjusande med Madonna är att hennes ambition är så rå och vibrerande. Hennes styrka är att hon vågar prova, hon vågar ha fel. Men hon är ändå väldigt kommersiell. Hon går hela tiden vidare, sitter inte fast, och det är modebranschen i ett nötskal, säger Kristina Adolfsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!