Get you
■ Inför schlager-EM väljer allt fler europeiska länder att toppa laget.
De satsar stora pengar på artister, låtskrivare och dansare för att säkra segern.
- Det är en fri marknad, regelverket säger ingenting om hur man får eller inte får göra för att få en låt, säger Melodifestivalens tävlingsproducent Christer Björkman.
Hitmakare
Förra året var Azerbajdzjan den stora snackisen. Den lilla republiken hade lagt flera miljoner på att bland annat hyra in Anders Bagge som låtskrivare. 2008-års segrare i schlager-EM, ryssen Dima Bilan, producerades av amerikanske producenten Timbaland som bland annat gjort stora hits åt 50 Cent, Jay-Z och Missy Elliot.
- Bilan vann på att han var producerad av Timbaland. Det är paketet, genomslaget du har när du kommer ut i Europa med en stor producent, säger Christer Björkman.
Svante Stockselius var fram till årsskiftet ytterst ansvarig för schlager-EM. Han tror på en större internationalisering av tävlingen i framtiden med artister och låtskrivare som hyrs in utifrån.
- I ungefär hälften av länderna i dag är det tv-bolagen som utser en artist och det går mot att fler länder gör likadant. Vi kommer att få se mer av satsningar som kostar på ett eller annat sätt de kommande åren. Det är inte omöjligt att något land engagerar en världsberömd artist framöver, säger han.