Vissa spelgenrer Àr mer eller mindre synonyma med datorer, tangentbord och möss. En av dem Àr den sÄ kallade "grand strategy", dÀr politik, ekonomi och resurshantering ofta pÄverkar utgÄngen pÄ slagfÀltet. Svenska Paradox har nischat in sig pÄ genren, och dÀrmed ocksÄ pÄ pc-spelare.
Men 2019 ökade satsningen mot konsoler, nÀr rymdstrategispelet "Stellaris" slÀpptes till Xbox och Playstation. DÀrefter slÀpptes Àven det turordningsbaserade "Age of wonders: Planetfall".
Funkar frÄn soffan?
ââEn av de större farhĂ„gorna vi hade nĂ€r vi startade den hĂ€r satsningen var: Vill spelarna ens spela sĂ„dana hĂ€r spel frĂ„n soffan, nĂ€r de flesta Ă€r övertygade om att man spelar vĂ€ldigt framĂ„tlutad mot skĂ€rmen, vĂ€ldigt intensivt, sĂ€ger Alexander Oltner, regissör och designer pĂ„ Paradox Interactive.
Nu Ă€r det dags för ett av bolagets stora spel â "Crusader kings 3" â att göra sitt intĂ„g i konsolvĂ€rlden, dĂ€r brittiska Lab42 frĂ€mst stĂ„tt för portningen. Pc-versionen, som slĂ€pptes för ett och ett halvt Ă„r sedan, har imponerade 91 pĂ„ Metacritic, som samlar kritikerbetyg. Nyligen meddelades att titeln sĂ„lt i tvĂ„ miljoner exemplar, det snabbast sĂ€ljande Paradoxspelet hittills.
Spelaren tar kontroll över en hĂ€rskare â exempelvis en kung, eller en vasall â och för dess slĂ€kt genom 600 Ă„r av historia.
ââJag gillar att beskriva det som en medeltida sĂ„poperagenerator, eftersom fokus ligger pĂ„ familjedrama och alla dessa relationer mellan tiotusentals karaktĂ€rer som driver historien framĂ„t. Du leder en blodslinje och din familj genom historien, och leder din familj till storhet eller kollaps, sĂ€ger Oltner.
Flera utmaningar
Problemen med att porta â alltsĂ„ anpassa â ett strategispel till konsol Ă€r flera. Dels ska alla menyer navigeras med handkontroll, dels kan man exempelvis inte göra texten för liten, eftersom den ska gĂ„ att lĂ€sa pĂ„ tv:n. Till skillnad frĂ„n andra strategititlar som finns pĂ„ konsol, som exempelvis "Civilization", sĂ„ utspelar sig "Crusader kings 3" i realtid.
Att nÄ en ny grupp spelare Àr sÄ klart det affÀrsmÀssiga resonemanget bakom Paradox konsolsatsning, men det innebÀr ocksÄ att man riktar sig till en grupp som inte Àr van vid grand strategy.
ââDet kan vara lite övervĂ€ldigande med hur mycket det finns att göra, men det Ă€r tacksamt, för du behöver bara engagera dig i det du vill, sĂ€ger Oltner.
Förutom att klura ut kontrollschemat och ett nytt grÀnssnitt har utvecklarna funderat mycket kring lÀrandeprocessen i stort.
ââDet Ă€r trots allt ett helt nytt sĂ€tt att anvĂ€nda kontrollen pĂ„, det Ă€r en av de första sakerna som mĂ„ste lĂ€ras ut. Och samtidigt mĂ„ste du lĂ€ra dig hur du spelar, sĂ€ger han.
Kan bli fler spel
Men det Àr varken lÀttare eller svÄrare Àn pc-versionen, pÄpekar Oltner.
ââDen enda viktiga skillnaden Ă€r att pĂ„ konsol kan du be AI:n att ta över dina armĂ©er och kontrollera dem Ă„t dig. Det Ă€r en kompromiss till följd av handkontrollen, vissa spelare kanske inte skulle tycka att det var sĂ„ kul att flytta enheter nĂ€r du mĂ„ste vara reaktiv och sĂ„ snabb.
"Stellaris" visade att Àven konsolspelare vill vara stora strateger, nÄgot som kan befÀstas med "Crusader kings 3". Man kan tÀnka sig att företagets andra stora serier som "Europa universalis", "Victoria" och "Hearts of iron" sÄ smÄningom nÄr konsoler.
ââJag hoppas att framtiden Ă€r ljus. Det Ă„terstĂ„r att se om folk tar till sig genren, men jag ser ingen anledning till att den inte skulle ha en framtid, sĂ€ger Alexander Oltner.