Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Dice-veteraner öppnar ny studio i Stockholm

Flera tidigare Dice-profiler gÄr samman och bildar en ny spelstudio i Stockholm. TTK Games ska göra en onlineskjutare i spelvÀrldens mest omtalade spelmotor och rÀknar med att nÄ ett tresiffrigt antal anstÀllda.

"Stalker 2" Àr ett kommande spel som görs i den omtalade spelmotorn "Unreal 5". Pressbild.

"Stalker 2" Àr ett kommande spel som görs i den omtalade spelmotorn "Unreal 5". Pressbild.

Foto: Microsoft/TT

Spel2023-05-23 08:00

Lars Gustavsson var som kreativt ansvarig sÄ förknippad med Dices "Battlefield"-serie att han kallades "Mister Battlefield". Framöver vÀntar dock nÄgot helt annat nÀr han tillsammans med Diceveteranerna Daniel Berlin, Vidar Nygren och Peter Hoyles börjar pÄ ett vitt ark med nya studion TTK Games.

Exakt vad det blir för debutspel har de inte spikat, mer Àn att det rör sig om en förstapersonsskjutare som spelas med och mot andra via nÀtet. Kanske kommer "Battlefield"-spelare att kÀnna igen sig?

– VĂ„r förhoppning Ă€r nog att de kommer att bli slagna med hĂ€pnad. Det vore lite sorgligt om vi vĂ€ljer att hoppa av vĂ„rt Ă€lskade gamla Dice och "Battlefield" för att göra en "Battlefield"-kopia. VĂ„rt mĂ„l Ă€r att skaka om oss sjĂ€lva och fĂ„ in mycket nytt blod, sĂ€ger Lars Gustavsson, vd och kreativt ansvarig.

Görs i Unreal 5

Första spelet kommer att utvecklas i Unreal 5, branschens mest omtalade motor, som Àr en sorts infrastruktur och verktyg som spel bygger pÄ. Unreal 5 har bland annat blivit omtalad för dess kapacitet att skapa oerhört realistiska vÀrldar.

– MĂ„nga som kommer in har erfarenhet frĂ„n Unreal, och kan komma i gĂ„ng snabbt. Att det gĂ„r fort att komma i gĂ„ng Ă€r en av de stora styrkorna, att du kan prototypa, och se om det Ă€r roligt eller inte. Det kĂ€nns som ett sjĂ€lvklart val, sĂ€ger Vidar Nygren, tekniskt ansvarig.

Lovar lÄngsiktighet

Enligt bolaget har investerare, som de Ànnu inte kan avslöja sÄ mycket om, lovat att satsa lÄngsiktigt vilket ska borga för trygghet för de anstÀllda.

– Jag blev tillfrĂ„gad om att starta en ny studio med solid försörjning för att kunna ta oss tid att bygga upp en studio frĂ„n grunden, förklarar Gustavsson.

Om spelplanerna Àr vaga sÄ Àr idéerna kring sjÀlva studion mer solida. En lÀrdom frÄn pandemiÄren Àr att satsa pÄ en hybridlösning med möjlighet till bÄde kontors- och hemmajobb. Grundarna har arbetat med att mejsla fram kÀrnvÀrden och vilken arbetskultur man vill ha.

– För min del betyder det vĂ€ldigt mycket att man fĂ„r tid att iterera. VĂ€ldigt bra design "nejlar" man aldrig pĂ„ första försöket, sĂ€ger Daniel Berlin, designchef, och syftar pĂ„ den process dĂ€r utvecklarna testar, gör om och förfinar.

Vill vÀxa kraftigt

TTK Games har omkring tio anstĂ€llda, men rĂ€knar med att vĂ€xa till omkring 80–120 personer. Peter Hoyles har Ă„tervĂ€nt frĂ„n Los Angeles, dĂ€r han rekryterat grafiker de senaste sju Ă„ren.

– NĂ€r jag Ă„tervĂ€nde för nĂ„gra veckor sedan och började titta pĂ„ folks portfolior sĂ„ Ă€r det helt fantastiskt, vilken otroligt hög kvalitet och bredd det finns. Det var verkligen kul att se. Jag ropade hit resten av gĂ€nget för att visa hur mycket det egentligen finns hĂ€r, sĂ€ger han.

TTK Games har fyra vita mÀn som grundare, men hoppas pÄ att alla ska kÀnna sig vÀlkomna.

– Nu har vi möjlighet att sĂ€tta vĂ€gen framĂ„t för att se till att vi fĂ„r en mĂ„ngfaldig studio med de perspektiv som mycket bĂ€ttre speglar den miljön som finns dĂ€r ute och de som kommer att spela vĂ„ra spel, sĂ€ger Lars Gustavsson.

Fakta: TTK Games

TTK Games Àr en nystartad spelstudio i Stockholm, som Ànnu inte fÄtt sina officiella kontorsutrymmen.

TTK stÄr för "Time to kill", för att det enligt grundarna inte finns nÄgot bÀttre sÀtt att slÄ ihjÀl tid Àn att spela spel.

De fyra grundarna Àr Dice-veteranerna Lars Gustavsson, Daniel Berlin, Vidar Nygren och Peter Hoyles och studion siktar pÄ att skapa "nÀsta generations onlineskjutare".

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!