Att kalla torsdagskvällens framförande av Britta Byströms komposition Notes from the City of the Sun för ett uruppförande var kanske att ta i. Verket spelades nämligen redan förra veckan i Malmö med stadens symfoniker som värd. Stycket är ett beställningsverk från både Malmös och Norrköpings symfoniorkestrar och i torsdags var det så dags för de vokalsymfoniska klangerna att framföras för första gången i De Geerhallen!
Britta Byströms komposition innefattar 14 texter i engelsk översättning av den kinesiske poeten Bei Daos diktsvit. Det är alltså 14 sånger i en följd med olika teman, olika uttryck och olika språkdräkt som prestenteras. Sångsolisten Malin Byström tar sig an uppgiften med stor emfas. Tekniskt briljerande, javisst, men även klangkontroll och dramaturgisk skärpa fanns med. Hennes sopran kryddades av mezzoklanger, hela registret får plats och skärpan i de långa fraserna kombinerat med koloratur-feelingen skapade musikaliska möten.
Orkestern tog sig an det genomkomponerade verket med tung symfonisk feeling där blåtonerna fick breda ut sig i en rytmiskt pulserade orkestermatta.
Symfoni nr 60 av Joseph Haydn spelades med en stående orkester (bortsett från cello-stämman förstås) och det med ett lite yvigt och fladdrigt intryck. Det fanns en tydlig tematik, ett vildvuxet blås och ett väl strömmande flöde. Framförandet under Anja Bihlmaier bestämda men samtidigt generösa och gracila utformande, blev både eldfängt och lättflytande.
Robert Schumanns Symfoni nr 4 bjöd på alerta överlämningar och nyanserade schatteringar. Bihlmaier utnyttjade den inneboende dynamiken och presenterade en glasklar och pregnant tolkning där stegringen i finalen kändes både naturlig och väl avvägd.