Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Fartfylld swingshow

Gunhild Carling och hennes utmärkta familjeorkester bjöd i kväll på ett fyrverkeri av musikglädje, paljetter, skratt, skruvad varieté och charmig nostalgi.

Gunhild Carling.
Foto: Matz Glimhed

Gunhild Carling. Foto: Matz Glimhed

Foto: Matz Glimhed

Musik2015-02-01 23:54
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är en mera folkkär och igenkänd Gunhild Carling som nu är tillbaka i Norrköping. Med Let’s Dance-äventyret i tv i fjol fick hon sitt stora genombrott för den breda allmänheten – och i Norrköping drar hon en riktigt stor publik till Flygeln på söndagkvällen.

Det är lite konstigt med sådana tv-program, där en musiker plötsligt blir känd som dansare. Hon dansar förstås riktigt bra, men som musiker kan hon verkligen det mesta. Skulle någon ge detta skånska yrväder ett par träskor skulle hon väl skapa ett nytt instrument. Denna kväll växlar hon elegant mellan trombon, trummor, flöjt, säckpipa, piano och munspel.

Rösten är läckert nasal, lätt hes och så snygg i till exempel den innerliga balladen Nobody But You. Gunhild Carling är kvällens stora stjärna – Sveriges swingdrottning – med en enorm scenutstrålning. Hela hon gnistrar ikapp med paljetterna i alla dessa åtsmitande fodral som pryder hennes kropp.

Men det vore orättvist att ge henne all uppmärksamhet. Det är ett storband på scenen, där flera kliver fram och imponerar som instrumentalister – en av dem är den skicklige saxofonisten Mattias Carlsson från Norrköping. Några visar sig också vara varietéartister. Bröderna Max och Ulf spexar och bjuder på trolleri, jonglörskonster och nervösa balansakter. Allt med en genuin charm. Ibland också en spelad tafflighet som bidrar till att man underskattar artisten och sätter andan i halsgropen.

Under showens gång bjussas det också generöst på klädbyten, trumpinnekast och virvlande dans med Harlem Hot Shots i rasande tempo. Ljuset är välkomponerat och varieras fint. Det ger en stämningsladdad inramning – man får känslan av att kliva in på en rökig jazzklubb i 30-talets Harlem. Musiken är komponerad för varietén, i huvudsak av Gunhild och pappa Hans.

All extrakrydda behövs, för även om swingen är härligt medryckande och storbandet har bra tryck, så kan den bli lite enahanda, särskilt för en sittande publik som inte kan dansa med. Förutom på slutet då, när publiken får haka på det spelande tåg av musiker som lämnar scenen, fortsätter mellan bänkraderna ut i foajén där konserten fortsätter. Det värmer när musikglädjen vibrerar i garderobskön, och ut i kalla februarikvällen.

Musik

Gunhild Carlings otroliga jazz- och varieté show

Med: Carling Big Band och Harlem Hotshots

Flygeln

Publik: Från barn till gammal

Bäst: Musikglädjen

Sämst: Svag publikrespons

Betyg: 4