Vilken kraftsamling man gjort på musik sprungen ur staden på ett eller annat sätt. Jag hade förmånen att avnjuta en körkonsert med fokus på nyskriven, samtida musik med inte mindre än två uruppföranden!
Först ut var Bengt-Göran Sköld med sitt skötebarn Chorus Feminae, sprunget ur S:t Olai flickkör och still going strong. Kören är verkligen präglad på sin ledare och därför klingade man allra bäst i sånger skriven av denne nestor, t .ex Benedictus om vi skall hålla oss till den sakrala delen av programmet samt Tre folkvisor då vi hamnar i den profana avdelningen. En maffig och mullig klang i stadig stämsång präglar den två dussin starka damkören som oftast visar teknisk skicklighet och musikalisk medvetenhet. Östgöta Kammarkör visade prov på koristiskt finlir och jag tror mig kunna utnämna kören till en av länets allra förnämaste under ledaren Christina Hörnell.
Under konserten framträdde man med två verk av sin nyligen pensionerade dirigent Hans Lundgren och visst märks det att kören står sin forne ledare nära. En stabil, ren och fräscht samlad klang presenteras i uruppförandet av dennes Sonett. David Swärds Light of Pallid Amber bjöd på visst tuggmotstånd även för en kör på den här nivån men jag tycker man sjöng övertygande med det fysiska tonspråk som här krävdes.
Ytterligare uruppförande skedde med Emmy Lindströms Avsked vid havet där kören hittade de kraftfulla uttrycken och de uppåtsträvande klangerna som finns i kompositionen. Mollly Telemans finstämda och skönt texttolkad Som en våg fick en trygg och harmonisk tolkning i en samlad klang med fokus på uttrycket.