Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ständig rädsla och ängslan man aldrig kan komma ur

Ohyggligt precisa metaforer över sorg och förlust. Johannes Nyholm fångar känslan och traumat som berövar livet från harmoni.




Tobias (Leif Edlund) tar med sig sin fru på tältsemestern från helvetet i ”Koko-di koko-da”).

Tobias (Leif Edlund) tar med sig sin fru på tältsemestern från helvetet i ”Koko-di koko-da”).

Foto: Fotograf saknas!

film2019-08-22 08:12
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om Phil från "Måndag hela veckan" besökte Johannes Nyholms värld en kort stund hade han känt en enorm lättnad över att bo i Pittsburgh. Där är den eviga upprepningen inte läskig. "Koko-di Koko-da" är för skräck vad "Medan du sov" är för romantiska komedier. Originell, äkta och med gedigen ansträngning från regissören. Medan båda genrer ofta förlitar sig på billiga poänger och effektsökeri skiljer sig dessa filmer i att avvika från formeln.

"Koko-di Koko-da" inleder med en familj som är på semester i Danmark. Mamma Elin reagerar allergiskt på musslor och hamnar på sjukhus. Morgonen därpå slår tragedin till oväntat. Paniken är påtaglig hos paret som lika chokade som tittaren undrar vad som har hänt. Tre år senare är paret på väg till en tältsemester. Sorgen hänger över dem som universums mest svarta moln och de är sinnesbilden av att existera utan att leva. När de övernattar händer märkliga saker vid gryning som hotar paret på allvar.

Johannes Nyholm, som är mest känd för "Jätten", har utökat fantasinivån sedan sist. "Koko-di Koko-da" är en allegori över den fruktansvärda smärta som förlust (av ett barn) kan innebära. Ständig rädsla och ängslan, fast i en loop man aldrig kan komma ur. Den fångar traumat på ett säreget skickligt sätt. Nyholm visualiserar känslorna, via skräckens verktygslåda. Här är effektsökeri inte i fokus utan mardrömsscenarion som känns ohyggligt verkliga samtidigt som de är fantasirika. Att söka efter något njutningsfyllt här är dömt att misslyckas. Stundtals får dramaturgin sig en törn på bekostnad av metaforerna. De är däremot förskräckligt precisa.

Film

Koko-di Koko-da

Cnema

Regi: Johannes Nyholm

I rollerna: Ylva Gallon, Leif Edlund Johansson, Peter Belli, Katarina Jacobson, Morad Khatchadorian m fl.

Betyg: * * * *

Läs mer om