Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Melodramatiska toner tar över

Förändringar i livet väntar när Sophie och hennes far upptäcker dubbelgångaren till sin mamma/fru. Vad som börjar bra blir nästan en såpa.

Omvärdera. Barbara Sukowa spelar operadivan Caterina, som måste omvärdera sitt förflutna i filmen "En bekant främling".
Foto: J Betke

Omvärdera. Barbara Sukowa spelar operadivan Caterina, som måste omvärdera sitt förflutna i filmen "En bekant främling". Foto: J Betke

Foto: J.BETKE

Film2015-11-15 09:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att en berättelse om så pass tunga ämnen som döden, äktenskapliga relationer och familjehemligheter inte lyckas beröra är en säregen bedrift. Precis det konststycket lyckas Margarethe von Trotta med. Hon tar dramaturgiskt guld och förvandlar det till en blek kopia.

Det börjar lovande. Sophies pappa ringer hem henne en dag och visar bilden på en sångerska som är hans makas dubbelgångare. Hon är operasångerska i New York och Paul vill att dottern Sophie åker dit för att undersöka saken. Väl framme är sångerskan Caterina inte överförtjust i tanken att ha Sophie i sitt liv. Antingen är kvinnan hennes bortgångne mors kopia av slump eller av andra orsaker.

Tonen är precis rätt vid starten och Margarethe von Trotta lyckas hålla intresset vid liv. Men varje minut som tar filmen framåt tar den också i fel riktning. Dramat utvecklas till ett nästan osannolikt melodrama. Antalet trådar överstiger en rimlig nivå om historien ska ha trovärdighet och förmedla känslor. Istället behöver tittaren följa med Sophie i resor fram och tillbaka, både bokstavligt och bildligt talat. Själva kärnan i storyn sopas undan bit för bit.

von Trottas senaste film var den mycket gripande "Hanna Arendt". Tyvärr känns fallet lite för djupt till "En bekant främling". Barbara Sukowa är tillbaka i en av huvudrollerna. Även Katja Riemann är en gammal favorit hos von Trotta. De lyckas faktiskt spela sina roller med värdighet ända in till eftertexterna. Vilket räddar filmen en del från att framstå som en såpa till. Andra hälften är nämligen farligt nära de territorierna.

Film

Film

En bekant främling

Cnema

Regi: Margarethe von Trotta

I rollerna: Katja Riemann, Barbara Sukowa, Matthias Habich, Robert Seeliger, Gunnar Möller m fl.

Betyg: * *