Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En styrkemätning av rang

Tät, ångestfylld och angelägen historia om en kvinnas kamp för rättvisa efter att hennes familj faller offer i en explosion.

I ena sekunden lever Katja (Diane Kruger) ett lyckligt liv med sin man och lilla son, i nästa sekund har hennes liv förvandlats till en mardröm  när hennes älskade förintas i ett terrordåd.

I ena sekunden lever Katja (Diane Kruger) ett lyckligt liv med sin man och lilla son, i nästa sekund har hennes liv förvandlats till en mardröm när hennes älskade förintas i ett terrordåd.

Foto: Fotograf saknas!

film2018-04-20 06:00
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trots att ”Utan nåd” på många sätt är extremt tidstypiskt ger den samtidigt en både tidlös och historisk känsla. Min egen omedelbara reaktion när eftertexterna rullade var att filmen är en modern variant av ”Greven av Monte Cristo”. Även Shakespeare är en influens vilket kanske inte varit avsikten men resultatet. ”Utan nåd” är en spännande tragedi utan några action-ambitioner.

Inledningen illustrerar en glädjefylld utgång från fängelset. Nuri kommer ut och ska äntligen gifta sig med sin kära Katja. Sedan hoppar vi cirka sex år framåt i tiden då familjelyckan välsignat paret med son en Rocco. Vardagen är fylld av kärlek och gemenskap. En dag lämnar Katja sonen hos Nuri för att gå på spa med sin syster. På väg hem för att hämta resten av familjen inser hon att något hänt på Nuris kontor. Snart framkommer att en bomb exploderat och hennes familj är saknad. Till slut får hon det förödande beskedet om att de hittade kropparna identifierats, det är Nuri och Rocco. Filmen är uppdelad i tre akter där majoriteten av tiden ägnas åt mittakten ”rättvisa” som äger rum i domstolen.

Om filmen påminner om ”Greven av Monte Cristo” är Katja en väldigt bra ekvivalens till just greven. Hon är en mycket synbar och drivande rollfigur som är känslomässiga motorn i hela berättelsen. Katja är synonym med ”Utan nåd” och förekommer i princip i varje bild. Prestationen av Diane Kruger är en styrkemätning av rang. Som tittare känner jag mig indragen i hennes själ, redo att följa alla hennes känslor. Jag brinner av indignation och chock när hon gör det. Kruger förmedlar en hopplös smärta på ett ytterst trovärdigt sätt. Att hon vann pris i Cannes för den här gestaltningen är inte förvånande.

”Utan nåd” kan idag uppfattas som okonventionell i hur den byggs och slutet är tämligen oförutsägbart en bra bit in i speltiden. Men i jämförelse med de klassiska tragedierna är filmen konventionell. Berättelsen är mycket fascinerande som historia och kan leda till högst intressanta samtal efteråt om vad rättvisa är.

Några delar av filmen kan kritiseras, exempelvis porträtteringen av förövarna. Samtidigt visar regissören tydligt att hans verk handlar om offer för hatbrott och deras anhöriga. Däremot är dessa brottslingar inte nyanserat eller komplext återgivna utan projektionsytor för Katjas och våra känslor. Akin har ett budskap som han delvis lindat in i en dramatisk historia, som leker med nerverna och föder oro. "Utan nåd" gör ont i märg och hjärta.

Film

Utan nåd

Cnema

Regi: Fatih Akin

I rollerna: Diane Kruger, Denis Moschitto, Numan Acar, Samia Muriel Chancrin m fl.

Betyg: * * * *

Läs mer om