Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Emma Thompsons nyansrika skådespel

I missriktad fåfänga har Mindy Kaling skrivit sin egen rollfigur förvisso som "snäll" men också utan kanter eller intressanta skavanker.




När hon äntligen vågar vara personlig och politisk börjar den bedagade pratshowvärden Katherine Newbury (Emma Thompson) hitta tillbaka till sin form, och når en ny generation tittare.

När hon äntligen vågar vara personlig och politisk börjar den bedagade pratshowvärden Katherine Newbury (Emma Thompson) hitta tillbaka till sin form, och når en ny generation tittare.

Foto: Emily Aragones

film2019-08-22 08:16
Det här är en recension. Åsikterna i texten är skribentens egna.

"Late Night" säljs som en mycket smartare variant av genomsnittlig romantisk komedi eller kanske "Djävulen bär Prada". Emma Thompson och Mindy Kaling i huvudrollerna, vad annars kan vi förvänta oss? Tyvärr är "Djävulen bär Prada" både skarpare och roligare. "Late Night" tar sig an ett allvarligt ämne som jämställdhet och mångfald på arbetsplatsen men gör det mest på ett lättsmält sätt. Orsaken är att manuset helt enkelt är lite för enfaldig, ironiskt nog för en film om mångfald. Emma Thompsons karaktär, Katherine Newbury, är den enda som har djup och är välarbetad. En film måste såklart inte alltid ha djup för att vara tillfredsställande, "Djävulen bär Prada" är ett utmärkt exempel. Men är ambitionen att göra något bättre så placerar sig förväntningarna också därefter.

Brittiska Katherine har varit en komikergigant på den amerikanska scenen i decennier med sitt kvällsprogram. De senaste tio åren har tittarsiffror dalat samtidigt som Katherine själv tappat kontakten med de flestas verklighet. När hon från flera källor får höra att hon inte anställer kvinnor bestämmer hon sig för att rekrytera en kvinnlig skribent. Där dyker Molly upp, kemist som drömmer om jobb inom komedibranschen. I egenskap av att vara enda kvinnliga sökande får hon provanställningen. I den väldigt maskulina miljön ska en kvinna med indisk bakgrund in och skaka om.

Det stora problemet med "Late Night" är att manuset skrivet av Mindy Kaling också är ett fåfängans projekt för Kaling. Hennes karaktär Molly är en felfri varelse som alla mer eller mindre älskar. Utan någon större orsak dessutom. Hon verkar duktig och trevlig, men hennes förtjänster blåses upp något enormt. Thompsons Katherine är långt mer kött och blod, och intressant. Hon har svåra svagheter men är samtidigt kärleksfull och mänsklig. Så även flera av de manliga kollegorna. Den enda som glider igenom tillvaron utan brister är Molly. Det finns exempelvis en väldigt intressant poäng med att den hårda chefen högst upp inte får bra råd eftersom alla är rädda för henne. Perspektivet dränks i Mollys förträffliga ärlighet. Så en viktig huvudroll i filmen är i princip pappkartong. Molly saknar nyanser och gnista.

Annars finns en hel del roliga och intelligenta poänger under ytan men egentligen inte mycket nytt. Filmen är underhållande nog och Thompson som vanligt en mästerskådespelare. Övertygande både som despot och omtänksam. Att se henne är för det mesta en njutning, så även i "Late Night".

Film

Late Night

Cnema

Regi: Nisha Ganatra

I rollerna: Emma Thompson, Mindy Kaling, John Lithgow, Denis O'Hare, Hugh Dancy m fl.

Betyg: * * *

Läs mer om