Film
Tid att Àlska
Cnema
Regi: Katell Quillévéré
I rollerna: Anaïs Demoustier, Vincent Lacoste, Hélios Karyo, Morgan Bailey, Josse Capet, Paul Beaurepaire, Margot Ringard Oldra m fl.
Betyg: 3
TvĂ€rtemot den hĂ€r filmens affisch sĂ„ har vi inte hĂ€r en stereotyp fransk historia om vĂ„gad sexualitet. IstĂ€llet försöker Katell QuillĂ©vĂ©rĂ© bredda vinkeln och fĂ„nga sĂ„ mycket som möjligt. Vilket hon lyckas med i varierande kvalitet. Huvudfigurerna i centrums komplexa relation Ă€r inte lika vĂ€lberĂ€ttad som deras egna hemligheter. âTid att Ă€lskaâ tar sin tittare med i en berg- och dalbana som inte lyckas hĂ„lla ihop som helhet men har en hel del lockande innehĂ„ll.
Inledningsvis Àr det svartvita arkivliknande bilder dÀr andra vÀrldskriget avslutats och de kvinnor som haft relationer med tyska soldater visas upp pÄ gator för att ta emot vrede och förödmjukelse. De ska kÀnna höjden av skam, vilket manifesteras med rakning av deras hÄr ute bland allmÀnheten. En flyende kvinna gömmer sig inomhus och försöker smeta bort den svastika som ritats dit pÄ hennes gravida mage. Det Àr skrÀmmande scener som kontrasteras starkt av efterföljande bilder. Kvinnan Àr Madeleine som lyckas skapa sig ett nytt liv i en kustort med sin son frÄn förhÄllandet med tysken. Dynamiken mellan mor och son Àr fÀrgad av deras dÄtid. Modern Àr onaturligt hÄrd mot sonen vars existens tynger henne. Hennes familj har förkastat henne och hÀr knegar hon som servitris pÄ en restaurang.
In i deras liv kommer François, som ocksÄ har skamfylld last bÀrandes med sig. De gifter sig, startar en klubb tillsammans dÀr amerikanska armén lÀttar pÄ trycket. Sedan följer filmen familjen i flera decennier.
Madeleins och François relation Ă€r av stor betydelse för bĂ„da pĂ„ olika sĂ€tt men den görs inte rĂ€ttvisa. Samtidigt skuffar den undan andra mer spĂ€nnande sidohistorier som jag gĂ€rna hade sett utforskade. Madeleines relation med sonen Daniel exempelvis kommer inte framĂ„t förrĂ€n mot slutet. Vincent Lacoste klickar inte riktigt som François. I den underbara âAmandaâ hittade han tonen helt som morbror. I rollen som mannen med dubbelliv i âTid att Ă€lskaâ illustrerar han inte denna dubbelhet till fullo. NĂ„got som vore vĂ€rdefullt i en film som Ă€ndĂ„ handlar om hemligheter och skam som hĂ„ller mĂ€nniskor tillbaka. âTid att Ă€lskaâ har verkligen sina stunder men den har större potential Ă€n den lyckats införliva.