Film
Megalopolis
Cnema/Filmstaden
Regi: Francis Ford Coppola
I rollerna: Adam Driver, Nathalie Emmanuel, Giancarlo Esposito, Aubrey Plaza, Shia LaBeouf, Laurence Fishburne, Giancarlo Esposito, Jon Voigt m fl.
Betyg: 2
Ett imperiums fall Ă€r ett minst sagt intressant Ă€mne som hade förtjĂ€nat mycket bĂ€ttre Ă€n vad Francis Ford Coppola förmĂ„r just nu. Inte för att bli för klagvis nĂ€r en regissör faktiskt försöker göra nĂ„got unikt. SĂ„ eget att han finansierat hela projektet sjĂ€lv. Förmodligen för att han visste att den skulle bli svĂ„r att fĂ„ andra att skjuta pengar till. Du som vill se âMegalopolisâ har förmodligen blivit varnad och Ă€r förberedd. Kanske Ă€r detta orsaken till att filmen inte kĂ€nns sĂ„ utmanande som det har verkat innan premiĂ€ren. SjĂ€lv har jag sett sĂ€mre i likartad form, Leos Caraxs nervkvĂ€vande âAnnetteâ. Men Coppolas drömprojekt Ă€r framför allt mer intressant Ă€n pĂ„ riktigt engagerande.
I nĂ„gon form av fantasivĂ€rld har staden byggts upp av borgmĂ€staren Cicero och utmanas samtidigt av Cesar Catilina. Cesar har upptĂ€ckt/uppfunnit megalon, byggmaterial som inte kan förstöras. I en stad som Ă€r uppbyggd pĂ„ gamla ruiner Ă€r vĂ€rdet av detta stort. Han har ocksĂ„ förmĂ„gan att stoppa tiden. Dessa rivalers relationer kompliceras av att Ciceros dotter Julia, med ambition att ta ner Cesar frĂ„n de höga hĂ€starna, blir förĂ€lskad i honom istĂ€llet. Vid sidan om dem finns diverse olika karaktĂ€rer som försöker antingen ta makten eller pengarna. Allegorier och liknelser med nuvarande situation i vĂ€rlden/USA Ă€r mĂ„nga, övertydliga skulle nĂ„gon kunna sĂ€ga. Samtidigt försvinner alla filosofiska frĂ„gor och existentiella funderingar i en maximerad röra. De val Coppola har gjort gör âMegalopolisâ till en trött film. Den Ă€r inte svĂ„r eller obegriplig, problematiken handlar om att elementen kastas omkring i nĂ„gon form av vild ambition utan att nĂ„ fram fullt ut.
Att slÀppa verk om ett sÄdant Àmne nÀr demokratifrÄgorna Àr som hetast i USA hade verkligen förtjÀnat en mycket starkare filmupplevelse. Om Coppola Àr orolig för sitt imperium till nation, som verkar gÄ sjÀlvmant in i förödelsen, borde han skapat nÄgot dÀr budskapen inte enbart gick fram genom enkla citat. De Àr som kryckor för att bilderna inte Àr tillrÀckligt talande. Men, den Àr inte riktigt sÄ illa som befarad eller omtalad. Fascinationen tÀnder till ibland trots att intrycket Àr sÄ pass rörigt.