Film
Lilla mamma
Cnema
Regi: Céline Sciamma
I rollerna: Joséphine Sanz, Gabrielle Sanz, Nina Meurisse, Stéphane Varupenne, Margo Abascal m fl
Betyg: 4
FörvÀntningarna Àr höga pÄ en regissör vars tidigare filmer Àr sÄdana som "Tomboy", "Girlhood" och "PortrÀtt av en kvinna i brand". Céline Sciamma har inte gjort mÄnga filmer men har alltid lÀmnat avtryck. Hennes filmer har en gemensam röd trÄd men ofta vrider hon lite pÄ sitt koncept för varje gÄng och inte sÀllan skapar hon nÄgot utöver det vanliga. NÄgot vi aldrig har sett tidigare. SÄ Àven med "Lilla mamma", en saga med overkliga inslag utan ett övernaturligt filter. Den hÀr gÄngen Àr regissören mer existentiell Àn nÄgonsin tidigare.
Marion har precis förlorat sin mamma, vilket ocksÄ betyder att Nelly förlorat sin mormor. Medan Nelly Àr ledsen bÀr mamma Marion en djup och akut sorg. NÄgot som lilla Nelly inte fullt ut greppar men pÄverkas av ÀndÄ. Tillsammans med hennes pappa ska nu familjen tömma mormors hus. Marion klarar inte fullt ut av uppgiften och efter nÄgon enstaka dag försvinner hon ur bilden utan att nÄgon egentligen förklarar nÄgot. 8-Äriga Nelly Àr inte sÀrskilt frÄgvist barn vilket betyder att hon bÀr en tyngd för otympligt för hennes lÄga Älder. Exempelvis fÄr hon höra om en koja mamma hade byggt som barn men ingen vill följa med ut för att se efter. Nelly vet inte vad kojan innebÀr och hur den nu blir ett hot nÀr sorgen lagt sitt raster över allting. Lyckligtvis hittar hon snart en flicka i samma Älder i nÀrheten att leka med. En flicka som bor i nÀstan identiskt hus förutom enstaka detaljer. TrÀffen blir ett processarbete för vÄr lilla huvudperson.
Som ofta Ă€r karaktĂ€rerna i Sciammas filmer lĂ„gmĂ€lda och inte överdrivet verbala, vilket ger filmerna en atmosfĂ€risk och terapeutisk kĂ€nsla. Aldrig har just den biten varit sĂ„ tydlig som i "Lilla mamma". Filmen Ă€r ocksĂ„ den av hennes verk som mest platsar in under genren "barnfilm" Ă€ven om den har lika mycket behĂ„llning för vuxna. Snarare skulle den kunna vara alldeles för lugn i sitt tempo för att ett genomsnittligt barn skulle klara av att sitta still. Ăven om tonen pĂ„minner om barnfilm kan de flesta barn inte helt uppskatta den existentiella dimensionen i berĂ€ttelsen. Subtilt kopplas nutidens mamma till dĂ„tidens mamma, vilket krĂ€vs viss mognad för att se.